Pyhä kuva kohtaa elektroniikan

3.10.2012 0:00
Kuva: Kuvat Katja Juurikko
Martin Bircherin Computer Icons (Tietokoneikonit, 2012) ovat modernisoituja versioita uskonnollisista maalauksista.
Martin Bircherin Computer Icons (Tietokoneikonit, 2012) ovat modernisoituja versioita uskonnollisista maalauksista.

Tiina Aho

Kouvola. — On mahtavaa olla taiteilija!

Martin Bircher on tosin varma, että moni näkee hänet enemmän tiedemiehenä tai insinöörinä. Näyttelyssään Kouvolan Kouta-galleriassa mediataiteilija esittelee elektronisia installaatioita, joista osa on vuorovaikutteisia. Bircher yhdistää digitaaliseen tekniikkaan ikääntyneitä esineitä ja antaa niille uuden tarkoituksen.

Toisin kuin tiedemies tai insinööri, taiteilijan ei tarvitse ajatella luomustensa hyödyllisyyttä. Bircher sanoo olevansa kuin pikkupoika, joka tykkää kokeilla uusia asioita.

— Mutta haluan myös tehdä asiat kunnolla, hän sanoo.

Teosta nimeltä ...moi non plus (...en minäkään, 2012) Bircher rakensi yhteensä kolme kuukautta. Kuulostaako nimi tutulta? Kyllä, se viittaa vuoden 1969 seksikkääseen kohuhittiin, jolla huokailivat ranskalainen Serge Gainsbourg ja britti Jane Birkin.

1980-luvun peleille kumartavaan installaatioon saa kajota. Se käy näin: Asetat päähäsi kuulokkeet. Aktivoit laitteessa haluamasi sukupuolen. Napsautat kohtaa ”Run”. Siinä samassa korviisi alkaa tulvia musiikkia ja sitten — kiihottunutta huokailua. Ihmisääni muuntuu sitä mukaa, kun ohjailet laitteeseen kiinnitettyä joystickia. Tavoitteena on pääsy huipulle.

— Mies on tietenkin paljon helpompi, Bircher mainitsee.

Teos vihjaa, että joskus seksi on vain peliä ja mekaaninen suoritus. Ja että toiset liikkeet toimivat, toiset eivät.

...moi non plus on K18-taidetta. Sen sijaan Type Case (Kasti, 2010) on Bircherin mukaan koko perheen juttu.

Hän esittelee gallerian peräseinälle ripustettua näyttöä, joka välkehtii villisti. Teoksen juju ei paljastu lähietäisyydeltä. On peruutettava pitkälle, aina viereisen näyttelytilan puolelle Liisa Kuninkaan maalausten äärelle. Katse takaisin Kouta-galleriaan — ja näytössä erottuu sanoja. The Wall Street Journal -lehden uutisotsikoita, jotka poimiutuvat verkosta.

Bircheriä kiehtoo vanha, ”eläkkeellä oleva” tekstityyppi ja jatkuvasti päivittyvä sisältö. Samoin tämä:

— Katso näitä Liisan töitä läheltä. Erotat hienoja yksityiskohtia. Erottaaksesi yksityiskohtia minun teoksestani sinun pitää katsoa sitä kaukaa.

Siinä missä Liisa Kuningas myös Martin Bircher on asettanut esillä ikoneita. Sattumalta.

Kuninkaan ikonit ovat maalattuja. Bircherin tietokoneikoneissa Jeesuksen, Marian ja Joosefin kuvat näkyvät punahehkuisilla numeronäytöillä. Tulkinnallaan Bircher haluaa kunnioittaa varhaisten pyhien kuvien perintöä.

— Ensin ajattelin tehdä omakuvan, mutta sitten totesin, että en ole kovin kiinnostava.

Martin Bircherin näyttely Electronic Installations on avoinna taidemuseo Poikilon Kouta-galleriassa 28. lokakuuta saakka.

Sähköasentaja ja mediataiteilija


Martin Bircher syntyi Aaraussa Sveitsissä 26.10.1978.
Hän on kouluttautunut sähköasentajaksi ja myöhemmin
kuvataiteilijaksi.
Bircher on opiskellut muun muassa Aaraussa ja Lapin
yliopistossa Rovaniemellä.
Hän on asunut Kouvolassa vuodesta 2006.
Bircher opettaa digitaalista viestintää Kymenlaakson
ammattikorkeakoulussa.