Kouvola on joutunut poliittiseksi pelinappulaksi

15.5.2017 4:00

Kuntaliitoksen jälkeen on Kouvola joutunut eri hallitusten poliittiseksi pelinappulaksi. Kaikki etuudet, toinen toisensa jälkeen on vuosien mittaan vedetty pois. Eri hallitusten ministereiden kotiinpäin vetämisen vuoksi esittelevän ministerin päätöksellä hovioikeus ja hallinto-oikeus siirrettiin Kuopioon, hätäkeskus samoin.

Valtio-

Nyt ollaan siirtämässä rautatieliikenteen ohjaustoiminnot Lahteen. Lopulta ollaan siirtämässä merkittävät osat omasta sairaalasta Kotkaan ja karsimassa tänne jäävä palvelu lähes ”kenttäsairaala-tasoon”. Me pelkäämme terveytemme ja henkemme puolesta, kun länsirannikolla sairaalan siirrossa pelätään ruotsinkielen puolesta.

Kouvola on valtakunnallisesti hyvin merkittävä rautatieliikenteen keskuspaikka. Logistiikkatoiminnot kehitettiin vuosien mittaan EU:n luokituksen tasolle, näihin saatiin jopa EU:n rahoitustukea. Parhaillaan ollaan luomassa rautatieyhteyksiä Kiinaan, joita pidetään merkittävinä Euroopan tavaraliikenteen nopeuttamiseksi Aasian alueelle ja myös hyvin tärkeänä kahden suuren vientisataman liikenteen kannalta. Paikkakunnalla toimii myös junaliikenteen ohjauskeskus.

Ohjauksen Lahteen siirron päätöksessä hallitus vetäytyy vastuusta ja ilmoittaa asian kuuluvan virkamiestason päätettäväksi. Valtioneuvoston tulee siirtää ratkaisu itselleen. Siirtoa on perusteltu sillä, että Helsingistä Lahteen siirtyvillä virkamiehillä olisi lyhyehkö työmatka ja Lahden suurella työvoimareservillä. Todellisina syinä lienevät päättäjien suhteet kollegoihinsa ja heidän työnsä jatkumisen turvaaminen.

Lahdessa joudutaan rakennelma aloittamaan täysin nollasta ja arviot sen kustannuksista ovat suunnitelmassa varmasti alakantissa. Lahtea voi Kouvolaan verrattaessa nimittää seisakkeeksi, Kouvolan ollessa EU-tason rautatiekeskus. Kouvolan luulisi olevan valmis neuvottelemaan osallistumisesta kustannuksiin..

Jos on rahaa tuhlata kustannuksiin, niin rakennetaan uusi rata suoraan Helsingistä Kouvolaan, jonka kautta kulkee koko Itä-Suomen henkilö- ja tavaraliikenne ja lisäksi tavaraliikenne Kiinasta-Venäjän kautta maahamme ja päinvastoin. Turha Lahden-lenkki säästää kustannuksia niin matkassa kuin ajassakin. Korvataan Helsinki-Lahti ja Lahti-Kouvola -henkilöliikenne paikallisliikenteenä, näin se palvelee myös välialueiden asukkaiden liikkumista. Rantarata jääköön unhoon. Helsingistä Vaalimaalle on valmistunut moottoritie, jonne ohjautuu rekkaliikenne ja Kouvolan oikoradan kautta rautatie liikenne.

Juhani Siimes, Kouvola