Kuusankoskitalosta tulee syksyllä osa massiivista valotaideteosta

2.6.2015 18:00
Kuva: Lukas Pearsall
Vuoden alussa joensuulainen Kari Kola valaisi Unescon päämajan Pariisissa. Viime viikolla hän oli mukana Slovenian valofestivaaleilla, ja syksyllä hän valaisee Kuusankoskitalon ympristöineen.
Vuoden alussa joensuulainen Kari Kola valaisi Unescon päämajan Pariisissa. Viime viikolla hän oli mukana Slovenian valofestivaaleilla, ja syksyllä hän valaisee Kuusankoskitalon ympristöineen.

Loka-marraskuun vaihteessa Suomen menestyneimpiin valotaiteilijoihin luettava Kari Kola esittää valotaidettaan Kuusankoskitalon ympäristössä ensi syksynä. Mittakaava on sitä luokkaa, että taideteos huomataan varmasti.

Paras työvälineeni on mielikuvitus.

Kari Kola

— Valonheittimiä tulee muutama sata. Pelkästään sähkökaapeleita 6—7 kilometriä, Kola sanoo.

Kymijoen varressa olevaan voimalinjapylvästöön Kola rakentaa ”elävän” valojärjestelmän, joka heijastaa syystaivasta ainakin puolen kilometrin korkeuteen. Kuusankoskitalon seinät väritetään valoilla. Kymijoen rantaan tulee valomaiseman lisäksi myös äänimaisema.

Kola uskoo, että 30 000 euron taideteos yllättää syksyllä paikkakuntalaiset.

— Mittakaava on iso.

Valoteknologia kehittyy hurjaa vauhtia. Led-valoilla voidaan tehdään energiataloudellisesti asioita, joista ei vielä 15 vuotta sitten voitu uneksia. Kehitys johtaa helposti myös illuusioon, että isompi on aina parempaa.

Kari Kola vakuuttaa, että näkemys on kuitenkin tärkeämpää kuin teknologinen loisto. Valotaide on taidetta.

— Paras työvälineeni on mielikuvitus. Kaikki muu on toissijaista.

Kari Kolan valotaideteos on osa Kuusankoskitalon 30-vuotisjuhlavuoden tapahtumia.

Kuusankoskitalon juhlasyksy

30-vuotissynttärit 8.8.

Puhallinorkesteri Wanhat Jääkärit.

Sorsakosken soittokunta.

Ari Klem.

Samuli Edelmann.

Valotapahtuma 20.10.—1.11.

Kuusankoskitalon ympäristö.

Kari Kolan valotaideteos.

Matti TieahoKuusankoskitalo täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Juhlavuotta juhlitaan ensi syksynä kaiken muun ohella valotaiteen keinoin.