Kumipyöräyrittäjät meheviä lypsylehmiä — kuljetusalan kilometrit muuttuvat helposti veroeuroiksi

27.1.2016 10:02

Kaikille kuljetusyrittäjille tienkäyttö- eli vinjettimaksut. Siinä lääke, jolla Suomen Kuljetus ja Logistiikka Skal ry:n mukaan parannettaisiin kuljetusalan kilpailukykyä.

— Pääsisivät ulkomaalaisetkin vihdoin maksamaan Suomen teiden käytöstä, Skalin toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo.

Skal ehdottaa, että tienkäyttömaksut hyvitettäisiin suomalaisille kuljetusyrittäjille polttoaineverojen palautuksina. Tällä hetkellä dieselöljyn valmistevero on noin 50 senttiä/litra. Jos kuljetusyrittäjältä kuluu vuodessa polttoainetta esimerkiksi 125 000 litraa, maksaa se siitä veroa noin 63 000 euroa.

Lehtosen mukaan kuljetusala kituu kannattavuusrajoilla. Alan liikevaihto on noin 5,5 miljardia euroa. Veroina siitä palautuu valtiolle 2,5 miljardia euroa, eli 45 prosenttia.

Suomi on vapauttamassa kotimaan kuljetuspalveluiden kilpailun. Kabotaasissa Euroopan unionin jäsenmaiden kuljetusyritykset voivat ajaa Suomen sisäisiä tavaraliikenneajoja nykyistä väljemmin.

Lehtosen mielestä kabotaasin vapauttaminen on vääränlaista kilpailukyvyn kohottamista: sillä edistetään muiden kuin suomalaisten pärjäämistä.

— Puolassa ja monessa muussa maassa pitäisi ensin kolminkertaistaa palkat. Sen jälkeen voisi sanoa, ett tervetuloa Suomeen.

EU-asetuksen mukaan Suomen sisällä sallitaan kolme kuljetusta seitsemän päivän aikana. Sen jälkeen ajoneuvon on poistuttava maasta. Samainen asetus edellyttää, että liikennöinnin pitää olla tilapäistä. Sitä se ei määrittele, kuinka monta vierailua maassa voidaan tehdä, ennen kuin se katsotaan pysyväksi liikennöinniksi, eli laittomaksi.

— Asetus on lähtökohtaisesti epäselvä ja tulkinnanvarainen, Skalin Lehtonen arvostelee.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan Suomi ei voi rajoittaa vapaata kauppaa, sillä pienenä kansantaloutena maa on riippuvainen maailmanmarkkinoista. Kabotaasin hyödyksi Berner laskee, että se vähentää tyhjänä ajoa ja parantaa siten liikenteen tehokkuutta ja kustannuksia.

Satumiia Masalin