Hitaammin ajavasta autosta ei pidä hermostua — kolmen sekunnin turvaväli on tarpeen maantiellä

13.2.2016 20:11
Kuva: Katja Juurikko
Liikenneopettaja Jani Juvankoski demonstroi turvavälin tärkeyttä. Edellä ajava auto on painanut jarrua. Jarruvalojen syttymiseen kuluva reaktioaika oli yksi sekunti. Juvankoski aloittaa jarruttamisen.
Liikenneopettaja Jani Juvankoski demonstroi turvavälin tärkeyttä. Edellä ajava auto on painanut jarrua. Jarruvalojen syttymiseen kuluva reaktioaika oli yksi sekunti. Juvankoski aloittaa jarruttamisen.
Vaikka Juvankoski huomasi edellä ajavan auton jarrutuksen nopeasti, päätyi hän silti edellä ajavan vierelle eli tosi tilanteessa olisi tullut peräänajo liian lyhyen turvavälin takia. Kuvassa oikealla liikenneopettaja Mika Tiitinen.

Liikenteessä turvaväli eli etäisyys edellä ajavaan autoon kutistuu herkästi liian lyhyeksi.

Mikä sitten on riittävä turvaväli? Liikenneopettaja Jani Juvankoski neuvoo ottamaan tien vierestä arvioinnin avuksi esimerkiksi liikennemerkin.

— Katso, kun edellä ajava auto ohittaa liikennemerkin ja ala laskea, montako sekuntia sinulla menee siihen, että ohitat saman merkin.

Juvankosken mukaan taajamissa olisi hyvä pitää kahden sekunnin väli edellä ajavaan autoon ja maanteillä kolmen sekunnin väli.

— Talvella kannattaa lisätä vielä ainakin sekunti välimatkoihin lisää.

Myös aurausmerkeistä voi laskea etäisyyttä edellä ajavaan autoon. Aurausmerkit ovat 50 metrin välein. Edellä ajavaan autoon tulisi pitää vähintään oman nopeuden verran väliä. Eli 100 kilometrin alueella kaksi aurausmerkkiä väliä edellä ajavaan autoon.

Juvankosken mielestä liian pienen turvavälin pitämiseen on monta syytä.

— Usein kiire on syynä. Ajatellaan alitajuisesti, että pääsee nopeammin perille, kun ajaa lähellä toista. Monesti riittävää turvaväliä ei haluta pitää senkään takia, ettei kukaan ajaisi autolla väliin.

Juvankoski muistuttaa, että hiljempaa ajavassa autossa voi olla kokematon kuski, ikäihminen tai huonot renkaat.

— Koskaan ei tiedä, miksi joku ajaa hiljempaa. Siksi siitä ei kannata provosoitua.

Jos kuskia ärsyttää perässä kiinni ajava autoilija, Juvankoski neuvoo pysymään tyynenä. Hänen mukaansa liikenteessä tulee ottaa muut huomioon, mutta ei miellyttää muita.

— Jos tilanne sallii ohittamisen, kannattaa takana ajavalle näyttää vilkkua oikealle tai tehdä hänelle tietä ajamalla itse esimerkiksi bussipysäkille.

Juvankosken mielestä ei kannata väläytellä jarruvaloja tai muuta vastaavaa, koska joitain autoilijoita se saattaa provosoida ajamaan vieläkin lähempänä.

Elina Iiskola