Hiki polttaa kaloreita parhaiten

18.2.2016 8:19
Kuva: -
Normaalipainoinen mies kuluttaa tunnin juoksulenkillä noin 400 kilokaloria. Normaalipainoisella naisella kilokaloreita kuluu reilut 300.
Normaalipainoinen mies kuluttaa tunnin juoksulenkillä noin 400 kilokaloria. Normaalipainoisella naisella kilokaloreita kuluu reilut 300.

Liikuntalajeissa kuluvien kalorien määrä vaihtelee suuresti sen mukaan, kuinka painava liikkuja on. Kevyt urheilija polttaa vähemmän energiaa kuin painava.

Oikotietä onneen ei ole kenelläkään. Energiaa palaa paljon silloin, kun urheilija panee paljon paukkuja suoritukseen. Jos 70-kiloa painava henkilö kävelee reippaaseen tahtiin, tunnissa kuluu noin 250 kilokaloria. Rauhallisesti kävellen kaloreita kuluu tunnissa noin 200.

Kun hiki virtaa, energiaa kuluu, mutta verkkainen mukavuusliikuntakin auttaa pitämään terveenä. Esimerkiksi sydän ja verenkiertoelimistö hyötyvät kaikesta liikunnasta ainakin jonkin verran. Monilla lajeilla on yhteys veren kolesterolipitoisuuksien ja elimistön sokerinsietokyvyn parantumiseen.

Nykysuositusten mukaan kannattaa liikkua paljon ja monipuolisesti. UKK-instituutti suosittelee kohentamaan lihaskuntoa vähintään kaksi kertaa viikossa. Tähän käy esimerkiksi tanssi, kuntopiiri tai jumppa.

Kestävyysurheilua, esimerkiksi uintia, juoksua tai hiihtoa, tulisi harrastaa viikossa vähintään reilu tunti. Jos kestävyysliikunta on kevyempää, esimerkiksi kävelyä, sitä tulisi tehdä kaksi ja puoli tuntia viikossa.

Kalorilaskureita:

Terveyskeskus.fi

Laskurini.fi

Lue lisää torstain lehdestä tai mobiilisovelluksesta.

Minna Muuronen