Terveellisillä välipaloilla talven touhuihin — katso välipalavinkit ja kuitusuositukset

18.2.2016 22:46
Kuva: All Over Press
Hedelmät kannattaa pilkkoa pienille lapsille valmiiksi, niin ne on helppo ottaa välipala-aikaan itsenäisestikin.
Hedelmät kannattaa pilkkoa pienille lapsille valmiiksi, niin ne on helppo ottaa välipala-aikaan itsenäisestikin.

Hiihtolomatouhuissa välipalat nousevat tavallistakin tärkeämpään rooliin. Ulkoillessa tai harrastusten parissa lounaan ja päivällisen väliin voi jäädä pitkä aika, ja energiaa tarvitaan poikkeuksellisen paljon. Välipapaloissa kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota muuhunkin kuin energiansaantiin.

Runsaskuituiset viljavalmisteet, vähärasvaiset ja -sokeriset maitotuotteet sekä kasvikset, hedelmät ja marjat ovat terveellisimpiä välipaloja. Kuitua ruokavaliostaan runsaasti saavat lapset saavat paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Kun lapsi saa tarpeeksi kuitua ja hyviä hiilihydraatteja, lihakset ja aivot saavat tarvitsemaansa polttoainetta, ja energiaa riittää lomatouhuihin.

Koululaisten välipalavinkit:

1. Varmista, että kotoa löytyy välipalaksi täysjyväleipää ja viipaloi se valmiiksi.

2. Kasvikset ja hedelmät voi pilkkoa valmiiksi jääkaappiin.

3. Jogurtit ja mehukeitot ovat pienillekin helppoja ottaa itse jääkaapista.

4. Hiihtolenkille ja muuhun ulkoiluun voi pakata reppuun välipalaksi täysjyväistä eväsleipää, pähkinöitä, pilkottuja hedelmiä ja viipaloituja juureksia sekä termospulloon kuumaa juomaa.

Kuitusuositukset

Tammikuussa 2016 julkaistujen lapsiperheiden ruokasuositusten mukaan päivittäinen kuidun saanti tulisi alakoululaisilla olla vähintään 15-25 grammaa ja yläkoululaisilla vähintään 25-35 grammaa.

Kuitupitoisuus sadassa grammassa tuotetta:

Jälkiuuni-ruisleipä 14,7 g

Kauraleipä 10 g

Ruissekaleipä 9 g

porkkana 2,5 g

omena kuorineen 2 g

banaani 1,8 g

kurkku 0,7 g

Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, ravitsemusyksikkö

Marja Luumi