Valo sotkee kehon kellon — tässä kuusi konstia kevätväsymyksen taltuttamiseen

28.3.2016 12:00
Kuva: Tuuli Truhponen
Moni väsähtää kun päivät pitenevät.
Moni väsähtää kun päivät pitenevät.

Unensaanti hankaloituu, kun vuodenaika vaihtuu. Elimistö tottuu lisääntyneeseen valon määrään muutamassa viikossa. Keväällä väsynyt tuntee olevansa epäsuhdassa ympäristönsä kanssa: ei jaksa tehdä mitään, vaikka aurinko paistaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on väsymyksestä kärsiville kuusi ohjetta.

1. Muista lautasmalli. Tuoreiden kasvisten syönti päivittäin auttaa ehkäisemään kevätväsymystä. Kasvikset sopivat välipalaksi paloiteltuina.

2. Jumppaa kotona. Pienikin liikunta piristää. Esimerkiksi televisionkatseluun voi yhdistää kevyen kotijumpan tai venyttelyä.

3. Valitse portaat. Hyötyliikunta pitää kehon liikkeessä koko päivän. Kävele kauppareissut, kanna ostoskasseja ja nouse portaita.

4. Karsi turhat kalorit. Makeiset ja muut herkut nostavat verensokeria vain vähäksi aikaa. Suosi ruokailussa terveellistä linjaa keväälläkin.

5. Virkisty ulkona. Istumatyötä tekevien olisi hyvä saada päivittäin 45 minuutin verran liikuntaa. Lenkki raittiissa ilmassa on parasta.

6. Rauhoitu illaksi. Kun valon määrä kasvaa, saattaa nukahtaminen vaikeutua. Älä liiku raskaasti tai syö liian suuria aterioita myöhään illalla.

THL:n tutkimusprofessorin Timo Partosen mukaan kevätvalo laittaa ihmisen sisäisen kellon epätahtiin.

Valo itsessään ei väsytä, vaan se, mitä valon määrän lisääntyminen tekee elimistölle. Vuodenajan muutos sekoittaa uni-valverytmin.

— Kun keväällä vietetään aikaa auringossa pidempään kuin talvella, voi unen tulo illalla viivästyä. Luontainen väsymyksen hetki menee helposti ohi.

Keväällä uni voi olla kevyttä ja katkonaista. Siksi etenkin heti herättyä ja aamupäivällä väsyttää.

Kevätväsymystä esiintyy etenkin maalis—huhtikuussa.

Kaamosoireista kärsii jopa 40 prosenttia väestöstä. Kevätväsymyksestä ei ole tieteellistä tutkimusta.

Jenni Hirvinen