Selvitys vauvan kohtelusta Poksin päivystyksessä valmistui — "Resurssit ovat olleet riittävät"

7.4.2017 13:17 | Päivitetty: 7.4.2017 13:57
Kuva: Jussi Lopperi
Terveysjohtaja Kari Kristeri pahoittelee Koskelan perheen kokemuksia Pohjois-Kymen sairaalan päivystyksessä. —  Meidän tulee kiinnittää huomiota vuorovaikutukseen ja asiakkaan kohtaamiseen, hän kirjoittaa.
Terveysjohtaja Kari Kristeri pahoittelee Koskelan perheen kokemuksia Pohjois-Kymen sairaalan päivystyksessä. — Meidän tulee kiinnittää huomiota vuorovaikutukseen ja asiakkaan kohtaamiseen, hän kirjoittaa.

Kouvolan kaupunki on saanut valmiiksi selvityksen vauvan kohtelusta Pohjois-Kymen sairaalassa viime viikonloppuna.

Selvityksen mukaan viikonloppuna Poksin päivystyksen resurssit ovat olleet riittävät ja lääkärin tekemissä hoitopäätöksissä ei ole huomautettavaa.

Päivystyksen toimintaa perjantai-iltana 31.3. ja lauantain vastaisena yönä selvitettiin, kun puolivuotiaan Viviánin äiti Alisa Koskela julkaisi sosiaalisessa mediassa kirjoituksen, jonka mukaan perhe vietti noin viisi tuntia Poksin päivystyksessä.
 
Selvitys Kouvolan terveyspalveluista annettiin Etelä-Suomen aluehallintovirastolle.

Tapahtumien ja kirjoituksen saaman laajan huomion johdosta selvityksen käynnistänyt terveysjohtaja Kari Kristeri pahoittelee yksittäistä kokemusta päivystyksen toiminnasta.

— Vaikka odotusaika täyttää normit ja potilaiden hoito päivystyksessä on ollut asianmukaista, meidän tulee kiinnittää huomiota vuorovaikutukseen ja asiakkaan kohtaamiseen, hän kirjoittaa tiedotteessa.

Kristeri lupaa tiedotteessa parannuksia päivystyksen toimintaan ja kertoo, että perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaa pyritään lisäämään.

Tässä Kouvolan kaupungin tiedote selvityksestä kokonaisuudessaan:

 

Etelä-Suomen aluehallintovirastolle annettu omavalvontaselvitys Kouvolan terveyspalveluja koskeneen poikkeuksellisen laajalle levinneen somepäivityksen johdosta. 

Pohjois-Kymen sairaalan päivystys ja Keltakankaan terveysaseman henkilöstö joutuivat poikkeuksellisen voimakkaan somehuomion kohteeksi alkuviikosta. Kouvolan kaupungin terveyspalveluja koskeva facebookpäivitys levisi verkossa ja päätyi valtakunnan medioihin. Terveysjohtaja Kari Kristeri on eilen illalla antanut omavalvontaselvityksen asiassa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle.

 
Aluehallintovirastolle toimitetun selvityksen mukaan Pohjois-Kymen sairaalan päivystyksen resurssit ovat olleet riittävät.

Perusterveydenhuollon päivystyksessä oli yhden lääkärin vastuulla klo 15—22 välisenä aikana hoidossa yhteensä 22 yleislääketieteen potilasta. Lääkärillä oli työvuorollaan aikaa 19 min/potilas. Päivystävänä lääkärinä oli yli viisi vuotta Kouvolan kaupungin virassa työskennellyt pätevä, yleislääketieteeseen erikoistumassa oleva lääkäri. Hoidontarpeen arviointiin sairaanhoitajalle päästiin illan aikana 1—13 minuutin kuluessa ja kaikki potilaat pääsivät lääkärin vastaanotolle alle tunnin odotuksen jälkeen. Koko vuorokauden ajan keskiarvo ilmoittautumisesta potilaan poistumiseen oli yleislääketieteen linjalla päivän aikana 1 tunti 49 minuuttia, mitä voidaan pitää hyvänä arvona. Vuorossa ollut yleislääkäri ei työaikakirjanpidon mukaan poistunut työpaikaltaan ennenaikaisesti, vaan raportoi asianmukaisesti seurantaan jääneiden kaikkien potilaidensa tilan seuraavalle lääkärille ja poistui työaikakirjanpidon mukaan työpaikaltaan klo 22.45 eli 45 minuuttia työvuoronsa päättymisen jälkeen. Lääkärin tekemissä hoitopäätöksissä ei ole huomautettavaa.

 
Terveydenhuoltolain muutoksen myötä Pohjois-Kymen sairaalan päivystyksessä on käynnistymässä suuri muutos. Yhteispäivystys päättyy vuodenvaihteessa ja yleislääketieteen/akuuttilääketieteen päivystys aloittaa 1.1.2018. Päivystyksen toimintaa kehitetään edelleen mahdollisimman hyvin potilaita palvelevaksi ja perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaa pyritään lisäämään.

Seuraavina parannuskohteina ovat mahdollisuus reaaliaikaiseen päivystyksen odotusaikojen seurantaan päivystyksen tiloissa ja nettisivuilla sekä järjestelmällisen potilaspalautteen kerääminen. Päivystykseen suunnitellaan toimintamalli mahdollisten ristiriitatilanteiden selvittämiseen paikan päällä, jotta potilaan on mahdollista saada toisen ammattilaisen mielipide.

Terveysjohtaja Kari Kristeri pahoittelee asiakkaan kokemusta päivystyksen palvelusta.

— Pahoittelemme aiheutunutta mielipahaa. Vaikka odotusaika täyttää normit ja potilaiden hoito päivystyksessä on ollut asianmukaista, meidän tulee kiinnittää huomiota vuorovaikutukseen ja asiakkaan kohtaamiseen. Pyrimme myös lisäämään tiedonkulkua, hän sanoo.

Päivystyksen henkilökunta on joutunut tapauksen johdosta kohtuuttoman arvostelun ja osin epäasiallisen käyttäytymisen ja huutelun kohteeksi työtehtäviä suorittaessaan.

— Toivomme, että yksi asiakaskokemus ei leimaisi liiaksi koko päivystyksen toimintaa, Kari Kristeri korostaa.

 

Mikäli asiakas on tyytymätön saamaansa palveluun, hän voi keskustella asiasta kyseisen työntekijän tai hänen esimiehensä kanssa. Jos yhteisymmärrystä ei synny, asiakas voi ottaa yhteyttä kyseisen yksikön johtajaan tai potilasasiamieheen.

Krista Lihvonen-Hietakallio