Kymi Ringiä on puuhattu yli 10 vuotta — näin miljoonahanke on edennyt

19.5.2017 13:47 | Päivitetty: 19.5.2017 14:32
Kuva: Lukas Pearsall
Tältä Tillolassa näytti 4.5.2017.
Tältä Tillolassa näytti 4.5.2017.

Kymi Ring -moottoriratahankkeen suunnittelu alkoi alkuvuodesta 2007. Mukana selvityksessä olivat AKK-Motorsport, Iitin kunta, Kouvolan kaupunki ja Suomen Moottoriliitto.

Kouvolan Sanomat kertoi joulukuussa 2009, että Kymi Ring palvelisi ”suunnilleen kaikkia lajeja lukuun ottamatta Formula ykkösiä”.

Hankesuunnitelma valmistui lokakuussa 2010. Kesäkuussa 2011 moottoriurheilukeskuksen kustannusarvio oli 30—36 miljoonaa euroa.

Marraskuussa 2011 Kouvolan Sanomat kertoi, että moottoriradan yhteyteen suunnitellaan raskaan kaluston kuljettajakoulutusta, ja ainakin puolustusvoimat on kiinnostunut alueesta.

2013: Yhtiö perustetaan ilman epäröivää Kouvolaa

Kymi Ringin taustayhtiö Kymi Ring Oy perustettiin helmikuussa 2013. Kouvolan Sanomien mukaan yhtiö oli alun perin tarkoitus perustaa jo syksyllä 2011. Yksi yhtiön tehtävistä on yksityisen rahoituksen kerääminen hankeelle.

Kouvola jättäytyi lopulta pois yhtiöstä, jonka muodostavat Iitin kunta, AKK Motorsport, Suomen Moottoriliitto ja pörssiyhtiö A. Ahlström.

— Epävarmaan hankkeeseen ei tässä taloustilanteessa voida lähteä, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jari Suomela (kok.) sanoi lokakuussa 2012.

Maaliskuussa 2013 alkoi moottoriurheilukeskuksen asemakaavan laatiminen.

Toukokuussa 2013 Kymi Ring Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari O. Sohlberg toivoi Kouvolan Sanomissa valtiota mukaan hankkeeseen noin 12 miljoonan euron osuudella.

2014: Vastoinkäymisiä ja ensimmäinen iso potti valtiolta

Kesäkuussa 2014 Kymi Ringin hakema 1,7 miljoonan euron yrityksen kehittämisavustus ja 2,2 miljoonan investointiavustus liikuntapaikkarakentamiseen hylättiin työ- ja elinkeinoministeriössä.

Marraskuussa 2014 silloin myös urheilusalkusta vastannut puolustusministeri Carl Haglund (r.) myönsi Kymi Ringille 3 miljoonan euron avustuksen vuosille 2015—2016 osana liikuntapaikkojen rahoitussuunnitelmaa.

Syyskuussa 2015 Hämeen ELY-keskus myönsi Kymi Ringin kuljettajakoulutuskeskukselle 500 140 euron suuruisen kehittämisavustuksen. Se on ehdollinen sille, että hanke saa riittävästi yksityisiä varoja.

Kuva: Jussi Lopperi
Tilanne 2.4.2015.
Tilanne 2.4.2015.

2016: Myllääminen alkaa, MotoGP ilmoittaa ilouutisen, Kouvola rahoittajaksi

Kymi Ringin asemakaava hyväksyttiin tammikuussa 2016. Maansiirtotyöt käynnistyivät saman vuoden kesäkuussa. Koko Kymi Ringin alue on tarkoitus rakentaa neljässä vaiheessa vuosien 2016—2025 aikana.

Heinäkuussa 2016 Suomi solmi sopimuksen MotoGP-sarjan promoottorin Dornan kanssa vuoden 2018 MM-osakilpailusta. Kisa on tarkoitus ajaa Kymi Ringillä.

Syyskuussa 2016 Kouvola päätti, että se myöntää Kymi Ringille 2 miljoonan euron ehdollisen pääomalainan. Kouvolasta tuli näin hankkeen ensimmäinen yksityinen rahoittaja. Ennen lainan nostoa yhtiön on toimitettava Kouvolalle luotettava selvitys siitä, miten hankkeen omarahoitusosuus rahoitetaan. Lainasta on myös valitettu hallinto-oikeuteen.

Lokakuussa 2016 Formula 1 -kilpailua väläytetään ensimmäistä kertaa Kymi Ringin yhteydessä. AKK Motorsportin toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio sanoi Kouvolan Sanomille, että F1-osakilpailun mahdollisuus Kymi Ringillä selvitetään.

2017: Valtiolta toinen iso potti

Toukokuussa 2017 hallitus tiedotti, että se aikoo osoittaa Kymi Ringille 3,5 miljoonaa euroa valtion lisätalousarviossa. Lisäksi alueen risteysjärjestelyihin myönnettäisiin 14 miljoonaa euroa kahdelle vuodelle.

Tällä hetkellä julkista rahoitusta on siis koossa 6,5 miljoonaa euroa, josta opetus- ja kulttuuriministeriön 3 miljoonan avustus on ollut jo käytettävissä. Lisäksi Hämeen ELYn puolen miljoonan ehdollinen rahoitus on olemassa.

Merkittävää yksityistä rahoitusta on toistaiseksi tiedossa vasta Kouvolan myöntämä ehdollinen 2 miljoonan euron pääomalaina.

Joonas Heinonen