Kiinnostustaan lisännyt rallin SM-sarja palaa viikonloppuna Kouvolaan — suurelle yleisölle moottoriurheilijan psyyke ja fysiikka ovat edelleen turhan vieraita osa-alueita

5.6.2017 19:07
Kuva: Jussi Lopperi
Juuso Nordgren (vasemmalla) voitti juniorien Suomen mestaruuden 2015. Juha Salo puolestaan on rallin 9-kertainen Suomen mestari. Molemmat ovat kotoisin Karkkilasta, josta tulee myös rallilegenda Markku Alén.
Juuso Nordgren (vasemmalla) voitti juniorien Suomen mestaruuden 2015. Juha Salo puolestaan on rallin 9-kertainen Suomen mestari. Molemmat ovat kotoisin Karkkilasta, josta tulee myös rallilegenda Markku Alén.

Rallin SM-sarja on hyvässä nosteessa. Ensi lauantaina Kouvolan osakilpailussa tehdään SM-luokissa kaikkien aikojen osallistujaennätys, kun vertailussa ovat kauden toiset kesäajan kisat. Kesäkausi korkattiin toukokuussa Riihimäellä.

Kolmen talvikaudella ajetun SM-rallin tv-lähetysten yhteenlaskettu katsojamäärä on miljoona satatuhatta.

Mikael Korhonen

— Kolmen talvikaudella ajetun SM-rallin tv-lähetysten yhteenlaskettu katsojamäärä on miljoona satatuhatta. Tommi Mäkisen tallipäällikkyyden ja ralliautoja valmistavan yrityksen ansiosta ralli on ollut muutenkin koko ajan esillä, AKK:n sarjatyöryhmään kuuluva kartturi Mikael Korhonen viittaa MM-rallisarjassa Toyotan tallipäällikkönä toimivaan Puuppolan pikkujättiläiseen.

Korhonen lukee nuotteja karkkilalaiselle Juuso Nordgrenille, 19, joka voitti juniorien Suomen mestaruuden 2015. Nordgren kaasuttelee Kouvolassa entisen MM-sarjaa kiertäneen kouvolalaiskuljettajan Toni Gardemeisterin Skoda Fabia R5 -ralliautolla. Samoin tekee vasta 16-vuotias nuori supertähti Kalle Rovanperä, jolle tulee Kouvolan kilpailusta uran ensimmäinen soraralli Suomessa.

— Olen ajanut vasta yhden kisan Tonin tallissa, mutta tiimistä on jo välittynyt erittäin ammattimainen meininki. Yhden testipäivän aikana pystytään lyhyessä ajassa tekemään paljon asioita ja korjauksia. Kun tällä lailla ostopalveluna toimii, onkin tärkeää, ettei autosta tarvitse stressata ylimääräistä, heinäkuun lopulla uransa ensimmäisen MM-rallin Jyväskylässä ajava Nordgren kertoo.

Tämän viikon Sardiniassa Italian MM-rallin takia käyttävä Gardemeister pitää viikoittain yhteyttä Nordgreniin.

— Toni on tosi kiireinen mies. Oman tallin takia hänelle tulee matkustuspäiviä nyt enemmän kuin kuljettajana. Häneltä olen saanut näkemyksiä autosta ja ajamisesta, Nordgren mainitsee.

108 kuljettajaa, 700-henkinen kisaorganisaatio

Kouvola palaa nyt kolmen välivuoden jälkeen rallin SM-sarjaan. Kuluvan kauden viides osakilpailu tuo 108 kuljettajalla ja jopa 700-henkisellä kisaorganisaatiolla sähinää niin kaupungin ydinkeskustaan, Tykkimäen moottoriradalle kuin sorateille Luumäen ja Savitaipaleen suunnalla.

Kouvolan Seudun Autourheilijat veti Kouvolassa yleisen sarjan kisaa 2004—2013. Nyt on huilivuosien jälkeen vuorossa 13:s rypistys. Kouvolan ralli on alusta alkaen kulkenut pääyhteistyökumppanin O.K. Auton nimellä.

Kouvolassa käydään SM-sarjan yksipäiväisistä kilpailuista yksi pisimmistä ralleista, sillä kilometrejä kertyy siirtymineen 320. Erikoiskokeiden yhteenlaskettu pituus on 101 kilometriä.

Korkeuserot kiehtovat Kouvolassa

Monet kuskit ovat aiempina vuosina kehuneet Kouvolan rallia siitä, että korkeuseroja on paljon. Yksi heistä on hallitseva Suomen mestari, SM1-luokan kokonaispisteissä toisena kaasutteleva karkkilalainen Juha Salo. Rallin Suomen mestaruuden peräti yhdeksän kertaa voittanut Salo on mielissään perinteisen kisajärjestäjän KSAU:n paluusta SM-sarjaan.

— Kouvolasta on vuosien varrelta pääasiassa hyviä muistoja. Täällä on aina ollut hyvät, haastavat tiet, joilla nuotituksella on ollut iso merkitys, Salo korostaa.

Salo jäi pisteettä edellisessä osakilpailussa Riihimäellä. Luokkaa johtava Alavuden Teemu Asunmaa on repinyt Saloon 38 pisteen eron.

Treenimäärä kasvaa koko ajan rallissakin

Suomen vahvat ralliperinteet ja menestys tunnetaan laajalti ja kansainvälisesti. Maa halutaan pitää myös vastedes rallin huipulla, ja sitä vauhdittaakseen Jyväskylän MM-rallin järjestäjä AKK Sports perusti vuonna 2014 lupaavia nuoria kuljettajia kartoittavan projektin.

Tulevaisuuden tähti -kilpailun voittaja saa täydellisen kilpailupaketin Suomen MM-ralliin. Tänä vuonna tuo kuljettaja on Juuso Nordgren, kaksi edellistä olivat Jari Huttunen ja Teemu Suninen.

Kilpailussa on arvioitu kuskien henkisiä ja fyysisiä ominaisuuksia, nuotitusta ja englanninkielistä kommunikointia. Suurelle yleisölle moottoriurheilijan psyyke ja fysiikka ovat edelleen turhan vieraita osa-alueita. Nordgren ja 9-kertainen Suomen mestari Juha Salo muistuttavat, että ne ovat kuitenkin kaiken perusta tässäkin lajissa.

— Hyvä yleiskunto luo pohjan sille, ettei korvien välissä liiku ihan mitä sattuu kisan aikana, lenkkeilyä, hiihtoa ja pyöräilyä harrastava Salo sanoo.

— Vasta kahden MM-rallin perusteella voin sanoa, että totuus tulee ilmi nimenomaan MM-rallissa, joka on aina yhden kokonaisen viikon rupeama matkustamisineen, testeineen, nuotituksineen ja itse kilvanajoineen. Kyllä se on rallissakin niin, että treenimäärä kasvaa koko ajan, Nordgren alleviivaa.

10.6. on rallipäivä

Kouvolan SM-ralli alkaa perjantaina 9. kesäkuuta, jolloin kuskit suorittavat nuotituksen ja autojen viimeiset säädöt shakedownissa kello 18—22. Paikkana on Kannuskosken tanssilava.

Kisapäivänä lauantaina 10. kesäkuuta ensimmäinen auto lähtee matkaan Kouvolan torilta kello 9.01. Voittaja nousee maalilavalle hotelli Vaakunan pihalla kello 17.21.

Kisassa on yhteensä yhdeksän erikoiskoetta: kahdeksan metsä-ek:ta ja Tykkimäen moottoriradalla ajettava yleisö-ek.

Yleisölle tarjotaan oheisohjelmana moottoripyörä- ja autostuntteja Tykkimäen moottoriradalla kello 14 alkaen.

Huoltoparkki sijaitsee kauan tyhjillään olleessa Somerharjun matkailukeskuksessa, jossa on pihamaalla tilaa rallikansalle 60 000 neliötä.

Rallin SM-sarjassa ajetaan tänä vuonna seitsemän osakilpailua: Rovaniemi (tammikuu), Mikkeli (helmikuu), Nilsiä (maaliskuu), Riihimäki (toukokuu), Kouvola, Uusikaupunki (9. syyskuuta) ja Tampere (30. syyskuuta).

Tapio Ahlroth