Ratinvääntö tuli verenperintönä kouvolalaiselle nuorelle kuljettajalle

18.6.2017 8:03
Kuva: Sara Danielsbacka
Ammattikuljettajana työskentelevä Niko Kärnä suoritti C-kortin armeijassa ja pääsi hetimiten töihin. Nykyään hänellä on jo CE-kortti.
Ammattikuljettajana työskentelevä Niko Kärnä suoritti C-kortin armeijassa ja pääsi hetimiten töihin. Nykyään hänellä on jo CE-kortti.

Teholassa sijaitsevan Kuljetus Tuuri Oy:n hallin pihalla on hiljaista ja autiota. Miltei koko autoarmada on seilannut jo aamuvarhain liikennevirran sekaan päivän kuljetuksia hoitamaan.

Heti pari viikkoa kotiutumisen jälkeen pääsin nykyiseen työpaikkaan. Siitä asti olen toiminut ammattikuljettajana.

Niko Kärnä

Yksinäinen kuorma-auto sentään antaa mahdollisuuden kuvata vapaapäivää viettävä kuljettaja Niko Kärnä hänelle tutussa työympäristössä.

Kärnä on yksi niistä tuhansista ammattikuljettajista, jotka ovat suorittaneet C-kortin ja kuljettajan ammattipätevyyden armeija-aikana. Hän kotiutui tammikuussa 2013, eikä hänen kauan tarvinnut laakereilla lepäillä.

— Heti pari viikkoa kotiutumisen jälkeen pääsin nykyiseen työpaikkaan. Siitä asti olen toiminut ammattikuljettajana.

Ensin Kärnä käänteli pakettiauton ohjauspyörää. Kun kuorma-auton kuljettamiseen oikeuttavat ammattipätevyyspaperit astuivat voimaan, hän siirtyi järeämmän kaluston pariin. Nykyään Kärnällä on työnantajan avulla hankittu raskaan yhdistelmäajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava CE-ajokortti, eli niin sanottu rekkakortti.

Hän aikoo jatkaa kuljetusalalla hamaan tulevaisuuteen asti.

Ennen asepalvelustaan vuonna 2011 ammattikoulusta ajoneuvoasentajaksi valmistunut Kärnä on imenyt auto- ja kuljetusalan omakseen jo äidinmaidossa.

Hänen äitinsä toimii samassa yrityksessä kuljettajana, kuten hänen serkkunsakin. Isä puolestaan ajaa betoniautoa. Sukuvika siis.

— On tullut pikkupojasta asti oltua silloin tällöin repsikan paikalla. Minulle olikin selvää, että hakeudun armeijassa kuljettajakoulutukseen.

Puolustusvoimien kuljettajakoulutus sisälsi kattavan paketin teoriaa ja käytännön harjoituksia. Kärnä viihtyi niiden parissa.

— Oli mielenkiintoista päästä ajamaan maastokalustolla. Ja olihan se kuljettajakoulutus varmasti muutenkin hauskempaa ja leppoisampaa kuin moni muu homma, hän tuumaa.

Kuljetus Tuuri Oy:n toimitusjohtaja Jari Tuuri sanoo, että ilman puolustusvoimien mittavaa kuljettajakoulutusta ala olisi ongelmissa.

— CE-kortin ajaminen ja ammattipätevyyden suorittaminen tehtiin niin vaikeaksi, että tämä on todella tärkeää.

Tuurin mukaan C-korttikoulutusta ei Kouvolassa oikein muuten olekaan.

— Autokouluilla ei taida tällä hetkellä olla kuin yksi kuorma-auto ajo-opetusta varten. Senkin he vuokraavat meiltä tarvitessaan.

Hän on tyytyväinen puolustusvoimissa koulutuksensa saaneiden kuljettajien osaamistasoon. Vain yhtä asiaa Tuuri ihmettelee.

— Kesäkuussa kotiutuvat kuljettajat ovat myöhässä kesätyömarkkinoilta ja toisaalta kesällä palvelukseen astuvat lähtevät meidän kannalta huonoon aikaan.

Jyri Turunen