Rekisterikilpikamera löytää niin katsastamattomia autoja kuin etsintäkuulutettujakin

16.7.2017 6:30
Kuva: Katja Juurikko
Ylikonstaapeli Jouni Ryhänen sanoo, että revika eli rekisterikilpivideokamera on helpottanut ja nopeuttanut työntekoa. Samalla töitä on kuitenkin tullut lisää. Kaksi liikennettä kuvaavaa kameraa näkyvät kuvassa tuulilasin yläosassa.
Ylikonstaapeli Jouni Ryhänen sanoo, että revika eli rekisterikilpivideokamera on helpottanut ja nopeuttanut työntekoa. Samalla töitä on kuitenkin tullut lisää. Kaksi liikennettä kuvaavaa kameraa näkyvät kuvassa tuulilasin yläosassa.

Kun poliisiautoa vastaan ajaa maantiellä jonossa 10 autoa, poliisi pystyy tarkistamaan parhaimmillaan jopa kaikkien kymmenen ajoneuvon tiedot ja mahdolliset ongelmat.

Asian mahdollistaa vuoden 2014 lopussa käyttöön otettu rekisterikilpikamera. Poliisin puhekielessä järjestelmä on revika, eli lyhennys sanasta rekisterikilpivideokamera.

Jos ajoneuvo on esimerkiksi varastettu, katsastamaton tai ajoneuvovero on jäänyt maksamatta, poliisin järjestelmä hälyttää automaattisesti. Poliisin ei siis tarvitse entisaikojen tapaan näpytellä rekisterinumeroita tietokoneelle.

Näpyttelemällä kymmenen vastaan tulevan auton tiedoista ehtisi tarkistaa 2—3.

Ylikonstaapeli Jouni Ryhänen Kouvolan poliisista sanoo, että 2,5 vuotta käytössä ollut järjestelmä on helpottanut ja nopeuttanut työtä. Samalla kuitenkin työn määrä on lisääntynyt.

— Kamera on koko ajan päällä ja kuvaa kaikki. Järjestelmä myös hälyttää aina, jos tietokannasta löytyy jotain.

Poliisiautoissa on nykyään kaksi kameraa. Toinen kuvaa koko ajan videota. Toinen kamera ottaa kuvia rekisterikilvistä ja syöttää tunnuksen automaattisesti tietokoneelle.

Tämän jälkeen tunnusta verrataan päivitettyyn tietokantaan, jossa on muun muassa tiedot etsintäkuulutuksista ja varastetuista ja katsastamattomista autoista. Jos tunnuksessa on ongelmia, kone hälyttää.

— Tietokanta pyritään päivittämään mahdollisimman usein, jotta se olisi ajantasainen. Hälytysten äänet ovat erilaiset esimerkiksi etsintäkuulutusten ja katsastamattomien autojen kohdalla.

Ryhänen kertoo, että esimerkiksi perjantaiaamuna partio lähti ensimmäiselle hälytystehtävälleen aamulla kello 6.50.

Kello 11:n aikaan rekisterikamera oli kuvannut 232 rekisterikilpeä, joista 8 oli aiheuttanut hälytyksen. Partio ei ollut liikkeellä koko aikaa, vaan tehtäviä hoidettiin myös pysähdyksissä.

Kun kuvattu ja järjestelmään syötetty rekisterikilpi on poliisin tietokannassa, poliisi ei välttämättä aina pysäytä ajoneuvoa.

Ryhänen korostaa, että poliisin täytyy suhteuttaa toimintansa aina liikenteen vilkkauteen.

— Liikennevirta ratkaisee aina sen, mitä poliisi tekee ja mihin puutumme. Mitään ei tehdä automaattisesti kamerajärjestelmän perusteella.

Janne Rönkkö