Kiire ja liukkaus piinavat linja-autojenkuljettajia — liikenneturvallisuudessa yhä parannettavaa

12.8.2017 12:12
Kuva: kai skyttä

Yli 100 tapausta, joissa liukkaus vaikutti linja-auton onnettomuuteen, kiirettä ja väsymystä. Tällaisia asioita löytyi, kun onnettomuustutkintakeskus selvitti, minkälaisiin onnettomuuksiin linja-autot joutuvat ja miten niitä voisi estää.

Selvityksen perusteella OTK esittää useita suosituksia linja-autojen onnettomuuksien ehkäisemiseksi. Suositukset perustuvat teematutkintaan, johon valikoitui 668 tapausta vuosilta 2015 ja 2016.

Tarkastelluissa onnettomuuksissa ei kuollut yhtään linja-autossa ollutta henkilöä. Vakavia loukkaantumisia tapahtui 20 ja lieviä 220. Vastapuolena olleita henkilöitä kuoli 13, loukkaantui vakavasti 28 ja lievästi 188.

— Positiivista tutkinnassa oli, ettei kukaan linja-autoissa olleista kuollut tarkastelemissamme onnettomuuksissa. Linja-automatkustajien ja koko liikennemuodon turvallisuudessa on kuitenkin edelleen merkittävästi parannettavaa ja keinoja siihen.

— Lisäksi lukuisien linja-autonkuljettajien kokema vaikutusmahdollisuuksien puute turvallisuusasioihin työpaikoillaan, joukkoliikenteen tuotantopaineista johtuva kuljettajien kiire ja väsymys tulee ottaa vakavasti huomioon ja ratkaista kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden parhaaksi, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Liukas ja sohjoinen tie

Tutkinnassa ilmeni muun muassa yli 100 tapausta, joissa liukkaus vaikutti onnettomuuteen.

Esimerkiksi Kotkassa helmikuussa 2015 linja-auton kuljettaja menetti ajoneuvon hallinnan oikealle kääntyvässä kaarteessa. Tien pinta oli liukas ja sohjoinen. Linja-auto liukui vastaantulijoiden kaistalle ja törmäsi vastaan tulleen henkilöauton kylkeen.

Linja-auton nopeus oli noin 40 kilometriä tunnissa. Onnettomuus ei aiheuttanut henkilövahinkoja.

Toisessa tapauksessa kuljettaja ei saanut kuorma-autoa pysähtymään liukkauden ja alamäen vuoksi, vaan törmäsi risteyksessä linja-auton vasempaan kylkeen Kotkassa tammikuussa 2016.

Kolmion takaa tulleen kuorma-auton nopeus oli hiljainen ja kuljettaja oli yrittänyt väistää oikealle. Linja-auton kuljettaja kuljettiin sairaalaan tarkastettavaksi. Tien pinta oli jäinen.

Talvikäyttöön tarkoitetuilla renkailla erityisesti linja-auton etuakselilla voidaan parantaa linja-auton hallintaa ja vähentää onnettomuuksia. Huonot renkaat nousivat esille myös kuljettajille tehdyssä kyselyssä, Onnettomuustutkintakeskus toteaa.

Kuljettajat tarkempaan syyniin

OTK on huolestunut myös kuljettajien terveydentilan seurannasta.

— Yksi tutkinnassa ilmennyt turvallisuushavainto oli linja-autonkuljettajien toimintakyvyn heikentyminen, joita oli 13 tapausta. Kuljettajien terveydentilan varmistaminen on elintärkeää, koska linja-autoissa ei ole suojaavia järjestelmiä tai toista henkilöä samaan tapaan, kuten ilmailussa, raideliikenteessä tai ammattimaisessa vesiliikenteessä.

— Useat kuljettajat kokivat myös, etteivät henkilöautoilijat, pyöräilijät, jalankulkijat ja muut tienkäyttäjäryhmät ymmärrä riittävästi linja-autojen tilantarvetta liikenteessä, havainnoi johtava tutkija Kai Valonen.

OTK:n suosituksia

Liikennöitsijöiltä tulee vaatia asianmukaista turvallisuusjohtamisjärjestelmää.

Tämä auttaa esimerkiksi rengas-, ajoneuvo- ja reittivalinnoissa sekä ohjaa koulutusta, osaamista, työvuorosuunnittelua ja ajoneuvojen huoltoa.

Kuljettajien terveydentilan seurantaa, vaatimuksia ja käytäntöjä on tarkistettava. Huomioon tulee ottaa myös psyykkinen terveys ja väsymyksen hallinta.

Lisäksi toistetaan aikaisempien onnettomuuksien tutkinnoissa annetut suositukset, jotka liittyvät muun muassa matkustajien turvavöiden käyttöön.

Pekka Kimpanpää