Kouvolan nimen muuttaminen on mahdollista, mutta kallista

10.9.2017 7:30
Kuva: Juha Rika

Tällä vuosituhannella on Suomessa tehty vain yksi kunnan nimenmuutos, joka ei liity kuntaliitoksiin. Tai oikeastaan liittyy. Vuoden 2009 alussa yhdistyivät varsinaissuomalaiset kunnat Parainen, Nauvo, Houtskär, Korppoo ja Iniö yhdeksi Länsi-Turunmaan kunnaksi. Siellä tultiin kuitenkin katumapäälle ja kömpelö nimi vaihdettiin vuoden 2012 alusta Paraisiksi.

Kunnan, Kouvolan tapauksessa kaupungin, nimen muuttamisesta voi päättää valtuusto. Näin todetaan kuntalain neljännessä pykälässä.

— Ennen päätöksen tekemistä asiasta on hankittava Kotimaisten kielten keskuksen lausunto. Nimen muuttamisesta on ilmoitettava valtiovarainministeriölle, kertoo erityisasiantuntija Arto Koski Suomen Kuntaliitosta.

Jos Kouvolan kaupunginvaltuuston enemmistö haluaa, nimen voi muuttaa Porukaksi, kuten puheenjohtaja Jouko Leppänen viikko sitten ehdotti. Tai voi nimi jotain muutakin olla.

Yleensä kunnan nimeä pohditaan kuntien yhdistyessä. Useimmiten nimi ei muutu, vaan nimeksi valitaan jonkin yhdistyvän kunnan nimi, kuten uuden Kouvolan syntyessä vuoden 2009 alussa.

Uudehkoja kuntien nimiä ovat esimerkiksi Raasepori ja Sastamala. Ne syntyivät kuntaliitosten seurauksena vuonna 2009. Molemmilla nimillä on historiallinen tausta, joten nimiä ei keksitty tyhjästä.

Mitä kaupungin nimen muuttaminen sitten maksaisi?

Sitä ei ole kukaan laskenut, mutta kaikki sanovat, että paljon.

Kouvolan viestintäpäällikkö Anne Käki toteaa, että paljon menisi uusiksi: kyltit, painettu materiaali, verkkosivut... Hintaa on vaikea arvioida.

”Tilaisuus meni jo”

Markkinoinnin ja viestinnän yhtiö Nitroid on ollut mukana markkinoimassa Kouvolaa ja luomassa kaupungin brändiä.

Toimitusjohtaja Ari Utriainen ei lämpene nimen muutokselle.

— Kun uusi kaupunki perustettiin, oli mahdollisuus ajatella nimiasia uusiksi. Se tilaisuus meni.

Utriainen sanoo, että jos häneltä olisi tuolloin kysytty, hän olisi rohkaissut päättäjiä nimen vaihtoon.

— Se on toinen asia, mikä olisi ollut hyvä nimi. Olen Leppäsen kanssa samaa mieltä siitä, että asian kanssa kipuillaan edelleen.

Hän toteaa, että vanha Kouvola on vain neljä prosenttia nykyisen Kouvolan pinta-alasta, mutta silti se hallitsee mielikuvia.

— Mielikuvat vanhasta Kouvolasta siirtyivät uuteen kaupunkiin, ja siitä ei ole helppoa opetella pois.

Hyviä merkkejä ilmassa

Tosin Utriainen näkee tällä hetkellä ilmassa paljon hyviä merkkejä: betonihelvetti ja PIK eli facebook-ryhmä Positiivisten ihmisten Kouvola ovat saaneet ilmaa siipiensä alle. Yhteishenki on virinnyt.

Hän on kaupunginjohtaja Marita Toikan kanssa samaa mieltä siitä, että Kouvola on vihdoin saatava kartalle.

Hänen mielestään kaupungin pitää nyt satsata vuoteen 2019 kaikki mahdollinen. Kahden vuoden päästä pidetään Korialla asuntomessut ja lisäksi Kymi Ringin ja Kimolan kanavan on tarkoitus valmistua. Kouvolan perustamisesta tulee kuluneeksi kymmenen vuotta.

Utriainen pitää vuotta 2019 kulminaatiopisteenä, josta on otettava kaikki irti. Tämä tarkoittaa sitä, että massamedia eli kaikki mahdolliset kanavat on otettava käyttöön. Suunnittelu kaupungissa on jo aloitettu.

Hän muistuttaa, että näkyvyyttä ei saada ilman taloudellisia panostuksia. Esitteen painattaminen ja sen jakaminen messuilla ei enää riitä.

— Kouvolalla on ollut hyviä kampanjan alkuja, kuten ”Ihmeen hieno Kouvola”, mutta niitä ei ole viety maaliin. Budjetti ei riittänyt, ja työ jäi kesken.

Brändin uusiminen maksaa

Nimenmuutoksella tavoitellaan kaupungin ilmeen ja brändin uusiutumista. Sitä varten tarvittaisiin uusi visuaalinen ilme. Nykyinen viestinnän ja markkinoinnin brändi ja ilme ovat vuodelta 2012. Sen pääarkkitehti on kouvolalaislähtöinen suunnittelija, graafikko ja taiteilija, Kustaa Saksi. Mukana brändin luomisessa oli myös Nitroid.

Anne Käki toteaa, että kaupungin markkinointi-ilme on vasta saatu kuntoon, joten sitä ei olla vaihtamassa ainakaan lähivuosina. Esimerkiksi Saksin suunnitteleman panoraamakuvan käyttöoikeudet on maksettu vuoden 2020 loppuun asti.

Käen mukaan vuoden 2019 markkinointisuunnittelu on jo käynnissä. Tositoimiin päästään ensi vuonna. Tarkoitus on edetä kaikilla rintamilla, matkailu kärjessä. Samalla houkutellaan Kouvolaan yrityksiä, uusia asukkaita ja lisätään yleistä Kouvola-tietoisuutta.

Hän on sitä mieltä, että budjettia on pakko korottaa jo ensi vuodeksi, jos Kouvola aikoo saada valtakunnallista näkyvyyttä.

Laila Sairo