Kouvolan lähiliikenne elää ihmisvirtojen mukaan

11.9.2017 7:15
Kuva: Katja Juurikko
Kouvolan matkakeskukselta Repovedelle kulkenut linja oli positiivinen yllätys. Linja löysi kesällä 2017 asiakkaansa. Kuvassa kuljettaja Reijo Ijäs.
Kouvolan matkakeskukselta Repovedelle kulkenut linja oli positiivinen yllätys. Linja löysi kesällä 2017 asiakkaansa. Kuvassa kuljettaja Reijo Ijäs.

Kouvolan lähiliikenteen bussireittejä viilataan vuosittain, mutta suuria linjoja katsotaan sopimuskausien taitteissa.

Kouvolan kaupungin joukkoliikennelogistikko Hanna Piispa-Malisen mukaan reittimuutoksia tehdään muun muassa kuntalaisilta saadun palautteen perusteella.

— Pyrimme reagoimaan esimerkiksi kaupungin palvelurakenteen muutoksiin. Linjamuutoksia tehdään tarpeen mukaan.

Piispa-Malisen mukaan lähiliikennettä suunnitellaan ihmisvirtojen mukaan. Esimerkiksi hän ottaa Valkealan lähiliikenteen, jossa kulkee työmatkalaisia ja koululaisia. Nämä kaksi käyttäjäryhmää muodostavat valtaosan lähiliikenteen käyttäjistä.

— Tiedämme suunnilleen millaisia määriä ihmisiä reiteillä kulkee. Kouvolan Matkakeskukselta ja Valkealasta kulkee työmatkalaisia Vekarajärven suunnalle. Samalta suunnalta kulkee koululaisia Valkealaan ja työmatkalaisia Kouvolan keskustaan.

Lähiliikennettä suunnitellaan esimerkiksi sen mukaan, miten koululaiset kulkevat ja missä ovat alueen suurimmat työnantajat. Piispa-Malisen mukaan Kouvolan lähiliikenteellä on vahva runko.

— Selvät piikit käyttöasteessa on aamuisin ja iltapäivisin.

Ihmisten suunnittelemia järjestelmiä

Piispa-Malinen on toiminut joukkoliikennelogistikkona helmikuusta lähtien. Tuona aikana lähiliikenteeseen on tehty joitakin vuorokohtaisia muutoksia. Kouvola-Mäntyharju-linjan uusimatta jättäminen synnytti palautetta, joten tilanteeseen reagoitiin järjestämällä Matkakeskukselta Voikoskelle tiistaisin ja torstaisin kulkeva vuoro.

— Positiivinen yllätys oli Matkakeskukselta Repovedelle kulkenut vuoro, joka kiinnosti hyvin. Vuoro loppui syyskuun alussa, ja pohdimme sen uusimista ensi kesäksi.

Lähiliikennelinjoja tarkastellaan isoina kokonaisuuksina, eikä vain muutaman viikon jänteillä. Jos joku linja ajaa yhden suunnan lähes tyhjänä, saattaa se palatessaan ollakin jo täynnä matkustajia.

— Nämä ovat kuitenkin ihmisten luomia systeemejä, eivätkä siten koskaan täydellisiä. Ja aina, jos joku vuoro otetaan pois, löytyy joku, joka olisi sitä tarvinnut. Suunnittelu on ainaista tasapainottelua.

Niko Kaartinen