Kuvauskopteri syrjäyttää Stora Enson Anjalankosken tehtailla pian mittapyörän ja mittakepin

13.9.2017 6:28
Kuva: Lukas Pearsall
Stora Enson Anjalankosken tehtailla testataan paraikaa dronen käyttöä.
Stora Enson Anjalankosken tehtailla testataan paraikaa dronen käyttöä.

Kauko-ohjattavat ilma-alukset eli dronet ovat pian olennainen osa paperitehtaiden toimintaa.

Stora Enson Anjalankosken tehtailla testataan paraikaa dronen käyttöä puupinojen ja hakekasojen tilavuuden kuvaamisessa.

Kun kuvauskopteri on ottanut raaka-ainekasoista kuvat, tietokoneella tehdyn 3d-mallin perusteella voidaan laskea tilavuus. Tällä hetkellä puupinot inventoidaan viikoittain mittapyörän ja mittakepin kanssa.

Anjalan terminaalin esimies Niko Hannula sanoo, että dronen käyttö mittauksissa parantaa niin turvallisuutta kuin mittaustarkkuutta. Lennokin avulla voidaan minimoida esimerkiksi jalankulku puuterminaalialueelta.

Mittaus on nopeaa ja tarkkaa

Dronejen käyttöä puuterminaalien inventoinnissa testataan samaan aikaan Zdirec nad Doubravoun sahalla Tshekissä.

Yhteistyö toimii testaajilla hyvin, sillä tällä viikolla Anjalankosken tehtailla on vierailulla kolme alan osaajaa Tshekeistä.

Verrattuna nykyiseen mittaustapaan dronen avulla tehty mittaus on nopeaa ja tarkkaa. Kuvauskopterilla otetaan kuvat myös pinojen päältä. Mittaus voidaan tehdä nopeasti uudelleen, ja tuloksia voidaan verrata suoraan keskenään.

Stora Enson tavoitteena on, että puu- ja hakekenttien inventoinnit tehdään kuvauskopterin avulla ensi vuonna. Jos kokemukset ovat hyviä, dronet voivat lentää pian yhtiön muidenkin tehtaiden alueella.

Jo nyt Beihain tehdas Kiinassa on ilmoittanut kiinnostuksestaan dronen käyttöön inventoinnissa.

Turvallisuus paranee

Tiedot puupinoista ja hakekasoista ovat elintärkeitä tehtaan pyörimiselle. Luvuista tutkitaan muun muassa raaka-aineen käyttöä ja varastojen tämänhetkistä tilannetta.

— Mittauksen perusteella päätetään, tilataanko puuta lisää vai vähennetäänkö varastoa. Dronen käyttöönotto on kehitysloikka, jossa turvallisuuden paraneminen lämmittää eniten. Ei enää tarvitse olla puupinojen välissä pimeässä liukastelemassa, terminaalin esimies Hannula kuvaa.

Hän on hoitanut tähän asti mittaukset perinteisellä menetelmällä.

— Kyllähän tässä tittelin voisi lentokapteeniksi pian muuttaa. Mieluusti siirtäisin vanhat mittausvälineet jo vitriiniin, Hannula myhäilee.

Uuden tekniikan käyttöönotolla ei ole henkilöstövaikutuksia.

Tekniikka hyvin hallussa

Hankkeen projektipäällikkö Mika Korvenranta sanoo, että lennokkikopterin käyttöön tarvitaan vastuuvakuutus ja ilmoitus Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille.

— Drone maksaa noin tuhat euroa. Esimerkiksi kuvatarkkuus on kehittynyt todella paljon viime aikoina.

Korvenrannan mukaan tekniikka jo hallussa sen verran hyvin, että hankkeen onnistuminen tiellä ei ole suuria riskejä.