Sana sunnuntaiksi: Pyhä viikko

9.4.2017 4:00

Pääsiäisjuhlan valmistusaika on päättynyt. Palmusunnuntai aloittaa niin sanotun hiljaisen viikon.

Viikon edetessä hiljennymme Jeesuksen kärsimyshistorian tapahtumien ääreen. Alkanut viikko on kristikunnan tärkein viikko.

Palmusunnuntaina juhlajoukon tervehdykset ja palmunlehvät Jerusalemin kaduilla. Kiirastorstaina viimeinen ateria lähimpien kesken. Ateria, joka pyhitettiin ehtoolliseksi. Yöllä vangitseminen Getsemanen puistikossa.

Yksi lähimmistä, Juudas, on kavaltanut Jeesuksen. Jeesusta kuulustellaan neuvoston, Pilatuksen ja Herodeksen edessä. Syytön tuomitaan ristiinnaulittavaksi. Tuomio oli aikansa roomalaisten vallanpitäjien käyttämä kuolemanrangaistus.

Ristillä lausutut sanat: ”Se on täytetty”. Jeesuksen ruumis otettiin alas ristiltä ja laskettiin kalliohautaan vielä saman päivän iltana. Sotilasvartio asetettiin haudalle kolmeksi päiväksi. Kolmantena päivänä sunnuntaiaamuna auringon noustua joukko naisia löytää tyhjän haudan ja hämmentyneet sotilaat.

Jeesuksen kärsimyshistorian eri tapahtumien kuvaus on yksityiskohtaisen tarkkaa. Via Dolorosa on perimätiedon mukaan se reitti, jota pitkin Jeesus vietiin ristiinnaulittavaksi. Yhä edelleen jokaisena pääsiäisenä järjestetään vaelluksia, joissa esitetään katkelmia pääsiäisviikon tapahtumista. Kadut ovat täynnä seuraajia.

Seurakuntana mekin tiedämme pyhät kirjoitukset. Tunnemme Vapahtajan. Kuulemme jälleen Hänen inhimillisen elämänsä viimeiset tapahtumat. Yhtään sanaa Hän ei käskenyt itsestään tallentaa.

Ristinkuolemastaan Hän näin käskee ehtoollisen asettamisen muodossa. Ristinkuolema selittää leivän ja viinin pyhittämisen. ”Teidän puolestanne annettu, teidän puolestanne vuodatettu. Tehkää se minun muistokseni”.

Kristinuskomme on uskoa kuoleman voittamiseen, uskoa ylösnousemukseen. Uskomme tunnus on tyhjä risti. ”Minä olin kuollut, mutta nyt minä elän, elän aina ja ikuisesti”.

Elämme seurakunnan ja kirkon aikaa. Olemme ylösnousseen seurassa. Pyhyys on läsnä maailmassa.

Kari Heikkinen, kenttärovasti