Pääkirjoitus: Tykkimäen moottoriradan vahvuudet ja heikkoudet ovat olleet niin moottoriurheiluväen kuin Kouvolan päättäjien tiedossa jo vuosia

Tapio Ahlroth

Kouvolassa piti olla tänä viikonloppuna kaksi kansainvälistä urheilutapahtumaa. Jäljelle jäi vuodesta 1998 kisattu raviurheilun EM-kisa Kymi GP. Toisenlaisten hevosvoimien tapahtuma rallicrossin MM-osakilpailu putosi kalenterista.

Se, ettei Tykkimäen moottoriradalla ajakaan rallicrossin maailmantähtiä, ei yllätä kaikkia. Alueen vahvuudet ja heikkoudet ovat olleet niin moottoriurheiluväen kuin kaupungin päättäjien tiedossa jo vuosia.

Kouvola putosi MM-kalenterista ensimmäisen kerran vuoden 2014 sateisen MM-osakilpailun jälkeen. Varikon mutavelli ei tehnyt hyvää vaikutusta kansainvälisen tason vieraisiin ja päättäjiin. Varikkoalueen puutteet ovat Tykkimäen kipupiste. Toisin kuin muualla, asvalttia ja kiinteitä rakennuksia ei siellä ole.

Viime vuonna Kouvola kelpasi MM-kalenteriin. Silloin ajettiin koronatilanteen takia tyhjille katsomoille.

Tykkimäen rata on monen mielestä jopa yksi maailman parhaista rallicrossissa. Mutkaisella ja mäkisellä radalla on soraa ja asvalttia oikeassa suhteessa. Se, että Tykkimäki putosi välillä MM-kisakalenterista, johtui varikkoalueen puutteista.

Myös radan sijainti lähestulkoon kaupungin keskustassa on mainittu useissa yhteyksissä vahvuudeksi. Monella muulla paikkakunnalla radalle on matkaa kaupungin ytimestä.

Tässä tilanteessa katse kääntyy herkästi Iitin puolelle. Tillolankankaalle valmistuva kansainväliset mitat täyttävä Kymiring ja Tykkimäen moottorirata eivät ole toistensa kilpailijoita. Päinvastoin ne täydentävät toisiaan, sillä Tykkimäessä ykköslaji on juuri rallicross, kun taas Kymiringillä päähuomio on ratamoottoripyöräilyssä.

Tänä viikonloppuna Kouvolassa oli aihetta iloita raviurheilun puolesta. Kymi GP:hen on saatu houkuteltua vuosi toisensa jälkeen ravimaailman huippuja. Kansainvälinen kisa polkaistiin aikoinaan pystyyn tyhjästä. Nyt se on järjestetty jo yli 20 vuotta.

Kommentoi