Pääkirjoitus: Pienikin henkilöstöetu vahvistaa työyhteisöä

Janne Rönkkö

Työntekijät pääsevät palkkansa lisäksi nauttimaan myös erilaisista henkilöstöeduista.

Työnantajan tarjoamat bonukset, lahjat tai muistamiset ovat tietysti erilaisia. Kaikilla yrityksillä ja yhteisöillä ei ole varaa tai mahdollisuutta muistaa henkilöstöään samalla tavalla kuin huipputulosta tekevillä työnantajilla.

Joka tapauksessa henkilöstöetu on aina myönteinen viesti työntekijälle. Pienikin muistaminen – varsinkin henkilökohtainen – on omiaan vahvistamaan työnantajan ja työntekijän välistä suhdetta.

Työnantajilla on henkilöstöetuja mietittäessä myös muita tavoitteita. Vaikka työssä viihtyminen on monien selvitysten mukaan kaikista tärkein työpaikan valitsemisen kriteeri, ei työsuhde-etujen merkitystä voi väheksyä.

Uutta työpaikkaa etsivä valitsee saman alan kahdesta tasavahvasta työnantajasta hyvin todennäköisesti sen, jossa on paremmat henkilöstöedut.

Pienikin etu tuo yleensä hyvän mielen, mutta työnantajan hyvä tavoite joskus kääntyä joskus itseään vastaan.

Jos annettu etu on merkittävästi kilpailijayrityksen tarjoamaan etua merkittävästi huonompi, tavoite kääntyy helposti itseään vastaan.

Kateuteen ei ole syytä.

Jos työnantajalla menee hyvin, aikaansa seuraava yritys tai yhteisö osaa palkita työntekijänsä tarkoituksenmukaisella tavalla. Jos ei osaa, henkilöstön tyytymättömyys purkautuu ennemmin tai myöhemmin jollakin tavalla.

Jos työnantajalla menee huonosti, jokainen ymmärtää, että tärkeintä on tilanteen vakauttaminen. Bonuksia mietitään siinä vaiheessa, kun viivan alla on kohtalaisen suuri euromäärä.

Ylimääräisten bonusten ja palkintojen lisäksi on muistettava lakisääteiset edut. Esimerkiksi työterveyshuolto on minimitasollaankin erinomainen etu.

Kommentoi