Lukijalta: Kaikki irti Kimolan kanavasta – Veneily on täysin tavoitettavissa oleva harrastus tavallisille suomalaisille Kouvolassakin

Kesän hyvien kokemusten jälkeen keskustelu Kimolan kanavasta on liukunut ankeuttajien haltuun. Tavallaan se on ymmärrettävää, koska kanavasta ei ole otettu irti kaikkea mitä voitaisiin saada.

Näyttää siltä, ettei seitsemänkymmentä vuotta voimalaitosten saartamana olleessa Pohjois-Kymenlaaksossa oikein ymmärretä suuren vesireitin merkitystä ja mahdollisuuksia.

Kimolan kanavaa ei rakennettu nyt. Sen sijaan vanha, paikalleen rapistuva investointi kunnostettiin ja ajanmukaistettiin aluksille sopivaksi.

Samalla kanavan alapuoliset rantatontit pääsivät Suur-Päijänteen yhteyteen ja niiden arvo nousi siten kuin tilastot osoittavat vesistön koon vaikuttavan maan arvoon.

Kanavan kunnostaminen oli myös järkevää omaisuuden hoitoa.

Ajatus veneilijöistä hyppimässä Kimolan sululta tienvarren jäätelökioskille on samalla lailla hölmö kuin olisi Kouvolan kävelykadun liiketoiminnan perustaminen Kymen lukon liikennevaloissa seisovien autoilijoiden varaan. Iittiläiset ovat Vuolenkoskelle rakentaneet veneilijöitä palvelevan pysähdyspaikan. Sululla veneilijä hoitaa vain sulutuksen.

Tiellä kulkijoita riittää toki hörppäämään kioskilla kahvikuppinsa ja ihmettelemään aluksia liikennevaloissaan.

Pohjoisesta tulevien veneilijöiden kannalta kiinnostavaa ja välttämätöntä ovat oikein mitoitetut satamapalvelut. Niitä Kimolan alapuolella ei vielä ole. Veneilijä haluaa laituri- ja yöpymispaikan, jossa on vähintään polttoaineen myynti, maasähkö, septitankin tyhjennys ja mahdollisuus täyttää juomavesitankit.

Päijänteen eteläisimmän veneilysataman saisi Iittiin ja kaakkoisimman Kouvolaan. Myös varusteltuja luonnonsatamia tarvitaan. Iitissä on jo huolehdittu Hiidenvuoren retkeilysatamasta.

Iso veneilysatama elättää ravintolaa ja leirintäaluetyyppisiä palveluita. Veneilijä on sidottu alukseensa, josta hän normaalisti lähtee vain lyhyen kävelymatkan päähän.

Toki Tykkimäkeen tai golfaamaan pääsee myös taksilla, jos tietää minne mennä. Toimiva julkinen liikenne ja kulkuvälineiden vuokraus polkupyörästä mönkijään laajentaa veneellä liikkuvien mahdollisuuksia. Samalla se voi lisätä veneilijän kohteessa käyttämää aikaa.

Veneilysataman taloudellinen ongelma on kausiluonteisuus. Sitä voi helpottaa tarjoamalla satamassa veneiden säilytykseen ja huoltoon liittyviä palveluita.

Niiden hinta erityisesti pääkaupunkiseudulla on noussut niin korkeaksi, että kilpailukykyisille yrityksille on tarvetta. Pääkaupunkiseudulla voisi hyvin mainostaa: ”Ensi kesäksi Päijänteelle, tuo veneesi valmiiksi Kouvolaan”.

Puhuminen rikkaista veneenomistajista saa meidät unohtamaan, että on myös pienituloisia veneenomistajia. Jos ette usko, niin käykää kysymässä Kotkasta. Veneily on täysin tavoitettavissa oleva harrastus tavallisille suomalaisille Kouvolassakin.

Niinpä tarvitaan venekauppoja uusine ja käytettyine veneineen, venepaikkoja talvisäilytysmahdollisuuksineen ja erilaisia veneilyyn liittyviä palveluita.

Veneitä voi rakentaa itselleen tai myyntiin. Kilpailu Pohjanmaan maailmankuulua tuotantoa vastaan olisi tietysti tiukka, eikä Ähtärin, Kuopion ja Joensuunkaan kanssa helposti pärjää, mutta silti mahdollisuuksia löytyy. Ainakaan uppoumarunkoisiin sopivan ferrobetonin käyttäjiä ei markkinoilla näy, ja puolivalmisteisten venerunkojen täydentäminen haluttuun tasoon on kätevälle henkilölle mahdollista.

Veneen voi myös vuokrata tai antaa vuokralle. Saimaalla ja merialueilla ovat tuttuja niin perinteiset venevuokraamot kuin osaomistukseen perustuvat järjestelyt. Nopeasti laajeneva alue on veneen vuokraaminen suoraan omistajalta. Uusia veneen omistamiseen ja vuokraamiseen liittyviä palveluita löytää helposti internetistä ja samalla huomaa Kouvolan olevan valkoinen läikkä silläkin kartalla.

Investointi kanavaan on investointi tulevaisuuteen. Kanavan vaikutukset tulisi nähdä kokonaisuutena. Epäilemättä kymmenen-viidentoista vuoden kuluessa Kymenlaakson veneily on asettunut uomiinsa nuivissakin oloissa. Silloin on kuitenkin hukattu vuosia, jotka voisivat tuottaa hyvinvointia, jos nyt kyettäisiin etenemään suunnitelmallisesti ja päättäväisesti sekä alan yrittäjyyttä tukien.

Vesiliikenne tulee vähitellen palaamaan juurilleen ilmastomuutoksen torjunnan nostaessa polttoaineiden hintoja. Niinpä uppoumarunkoiset uivat kesämökit palaavat muotiin ja palvelujen tarve kehittyy niin koti- kuin ulkomaistenkin matkailijoiden keskuudessa. On huomion arvoista, että toisin kuin Saimaalla, Kymijoen vesistöä ei ole vielä brändätty yhtenäiseksi vesistöalueeksi. Siten on vielä paljon tehtävää myös veneilyn saralla eikä kouvolalaisia ole kielletty tarttumasta isompaankaan toimeen.

Kokonaan oma lukunsa on tulevaisuuden logistiikan muuttuminen. Maantieliikenteen sähköistyminen ja luopuminen fossiilisista polttoaineista nostavat energiatehokkaat vesikuljetukset kilpailukykyisiksi.

Jo viime kesänä kuljetettiin Siilinjärven kipsivuorta laivalla Turkuun edelleen Uudenmaan pelloille levitettäväksi. Tulevaisuus voi avata vesikuljetusmahdollisuuksia myös Kymijoen vesistöllä. Onneksi meillä on jo Kimolan kanava.

Kalle Liesinen ,

Vesikansaa Jaalasta

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka