Kolumni Mediataloissa kääntyy lehti

Painetulla lehdellä on uskolliset lukijansa, ja digitaalinen alusta houkuttaa uusia asiakkaita toimitettujen sisältöjen ääreen, kirjoittaa sisältöjohtaja Pekka Lakka.

Suomalaisilla mediayrityksillä on takanaan kuoppainen vuosikymmen. Tarkemmin ottaen kuoppaista on ollut yksityisillä mediataloilla. Verorahoitteinen Yle on oma lukunsa.

Etenkin mainostuottojen lasku on ajanut mediayhtiöitä ahtaalle. Suomessa on käyty kymmeniä yt-neuvotteluja, joiden lopputuloksena työntekijämäärät mediayrityksissä ovat laskeneet. Sisällöntekijöitä eli toimittajia oli suomalaisissa mediayrityksissä viime vuonna yli tuhat vähemmän kuin vuonna 2010. Myös muissa ammattiryhmissä ovi on käynyt.

Nyt näkymä on muuttumassa valoisammaksi. Mediankäytön murros on Suomessakin saavuttanut yhden etapin, jossa digitaalisten sisältöjen kysynnän kasvu on alkanut kompensoida painettujen lehtien levikkien laskua.

Digitaalisen sisällön tilaaminen on varteenotettava tulonlähde jo lähes kaikissa suomalaisissa mediayrityksissä. Niin myös tätä lehteä julkaisevassa Kaakon Viestinnässä, jonka tilaajista jo kolmasosa lukee sisältöjä digitaaliselta alustalta.

Tämä kertoo siitä, että sisällöille on kysyntää, kun ne vastaavat lukijoiden tarpeisiin. Painettu lehti on edelleen tärkeä osa suomalaista mediankulutusta. Olennaista on kuitenkin, että lukijat voivat valita painetun lehden ja digitaalisen alustan välillä. Painetulla lehdellä on uskolliset lukijansa, ja digitaalinen alusta houkuttaa uusia asiakkaita toimitettujen sisältöjen ääreen.

Kouvolan Sanomia julkaiseva Kaakon Viestintä on osa mediatalo Keskisuomalaista. Mediatalo Keskisuomalaisen lehdet kertovat rekrytoivansa yli kymmenen toimittajaa, joilla vahvistetaan konsernin isompien lehtien toimituksia. Yksi tällainen lisäresurssi tulee Kouvolan Sanomiin.

Kyynikko voi miettiä, onko yhden toimittajan lisäpanos merkittävä. Toimitusten arjen tuntevat tietävät, että yksikin toimittaja auttaa päivittäisessä työssä, jossa pyritään puhuttelemaan tuhansia tiedonjanoisia lukijoita.

Tämän kolumnin kirjoittamisen motiivi ei kuitenkaan ole se, että kehumme saavamme lisää työntekijöitä. Tämä syntyy siitä aidosta ilosta, joka kertoo käänteestä lehtien lukemisessa. Kun jaksetaan tehdä sitkeästi ja nöyrästi töitä, lukijat palkitsevat sen tilaamalla lehteä.

Kouvolan Sanomien digitilaajamäärä on kasvanut tänä vuonna 30 prosenttia. Kasvu kertoo siitä, että toimitus on onnistunut arjessa hyvin. Digitaalinen kasvu ei synny ilman laadukasta, lukijoiden tarpeet tunnistavaa työtä. Kun tarjolla on myös ilmaista sisältöä, pitää sisältötyön tilattavissa lehdissä olla tavoitteellista ja nöyrää. Lukijoiden tarpeet on tunnistettava ja tunnustettava.

Luonnollisesti tavoitteena on pysyä tällä kasvun tiellä.

Kirjoittaja on sisältöjohtaja Keskisuomalainen-konsernin Kaakon liiketoiminta-alueella.

Lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka