Pääkirjoitus Kinno siirtyy RRT-alueella tänä vuonna tavoitteista lähemmäs toimintaa

Kouvolan kaupungin elinkeinoyhtiö Kouvola Innovation vauhdittaa tänä vuonna bio- ja kiertotalouspalveluja tuottavan Hyötyvirran sekä Kullasvaaran logistiikkakeskusta hallinnoivan Railgate Finlandin toimintaa. Asia on kirjattu Kouvolan kaupungin ja Kinnon väliseen palvelusopimukseen.

RRT-alueella alueella aletaan tämän vuoden loppupuolella siirtyä rakentamisesta operatiiviseen toimintaan, kun terminaali valmistuu ja otetaan käyttöön vuoden 2023 alussa.

Tämä on iso askel niin Kouvolan kaupungille, Kinnolle kuin kouvolalaisille veronmaksajille. Tähän asti kaupunki on ollut maksajan roolissa ja investoinut alueen rakentamiseen kymmeniä miljoonia euroja. Ainakin vielä tämän vuoden Kinno käyttää kaupungilta saamaansa pääomitusta tytäryhtiö Railgate Finlandin toimintaan.

Investointien vastineeksi kaupunki odottaa nykyistä isomman logistiikka-alan yritysten keskittymän syntymistä Teholan viereen Kullasvaaraan. Yrittäjien saaminen kaupunkiin ja aidon liiketoiminnan sekä verotulojen lisäys ovat elinehto kaupungin elinvoiman kasvulle. Elinvoimaa ja työpaikkoja Kouvola nimenomaan tarvitsee, jotta kaupungin väkiluvun väheneminen leikkautuisi.

Railgate Finland rekrytoi tänä vuonna yhden tai kaksi henkilöä perehtymään ja valmistelemaan RR-alueen operatiivisen toiminnan aloitusta vuoden 2023. Ensi vuoden alussa Kullasvaarassa pitää olla ensimmäiset asiakkaat ja yritykset toiminnassa, jotta hallinnointiyhtiö alkaa saada tulovirtaa omasta toiminnasta.

Valmisteluvaiheessa Railgate Finlandissa työskentelevä Kinnon henkilöstö on selvittänyt, millaisia tarpeita alueelle mahdollisesti sijoittuvilla yrityksillä on. Kyselyissä on noussut esiin esimerkiksi mahdollisuus vaarallisten aineiden tilapäiseen säilytykseen.

Jatkoselvittelyjä on vielä edessä, mutta lähtökohta on oikea: kysytään yrittäjiltä etukäteen, millaisia palveluja he Kullasvaarassa tarvitsevat. Näin palveluja voi suunnitella ja sen jälkeen markkinoida oikeaan tarpeeseen. RRT-alueen hyvä logistinen sijainti ei yksinään riitä houkuttelemaan teollisuuden ja kaupan alan yrityksiä ja niiden jakeluvarastoja Kouvolaan.