Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Polttoaineen hinnannousu vaikuttaa koko Suomen kilpailukykyyn

Kouvolan Sanomat julkaisi 12.2. artikkelin otsikolla ”Nämä ovat Kouvolan kansanedustajien ratkaisut polttoaineiden hintojen nousuun: ammattidiesel, työmatkakevennys, polttoaineveron väliaikainen alennus”.

On hienoa havaita, että alueen kansanedustajia kiinnostaa järkyttävän korkealle noussut dieselin hinta ja sitä kautta myös kuljetusyrittäjien syvä ahdinko. Osittain kuljetusyritykset saavat siirrettyä kohonneen polttoaineen hinnan rahteihin ja asiakkaiden maksettaviksi, suurelta osin tämä ei ole onnistunut, jonka vuoksi kalustoa on jo laitettu seisontaan.

Ongelma ei ole yksin kuljetusalan, vaan logistiikkakustannusten kohotessa kyseessä on kaikkien suomalaisten yritysten kilpailukyky sekä Suomen tulevaisuus kiinnostavana investointikohteena. Tästä esimerkkinä UPM:n päätös jatkaa uuden biojalostamon suunnittelua Rotterdamiin.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on arvioinut, että jos dieselin hinta pysyy pitkään näin korkealla tasolla, se tarkoittaa noin 500 miljoonan euron lisäkustannuksia koko toimialalle. SKAL on jo pitkään esittänyt niin sanotun ammattidieselin käyttöönottoa.

Suomessa, jossa osa polttoaineveroja palautettaisiin takaisin kuljetusalan yrityksille. Järjestelmä on käytössä kahdeksassa EU-maassa ja se on EU:n energiaverodirektiivin mukainen. Lisäksi Suomessa on jo teollisuudessa ja maataloudessa vastaavia energiaveron palautusjärjestelmiä käytössä.

Monet puolueet niin hallituksesta kuin oppositiostakin ovat alkaneet puhua myönteisesti SKAL:n esityksestä. Asia on nyt hallituksen ja valtiovarainministerin käsissä, toivottavasti se myös etenee ripeästi ja tulee pian käyttöön myös Suomessa.

Lopuksi on oikaistava artikkelissa ollut kansanedustaja Paula Werningin virheellinen tieto, jonka mukaan ammattiliikenne saisi jo nykyisellään hyödyntämästään dieselistä veroedun, sillä se ei maksaisi yksityisautoilijoilta perittävää käyttövoimaveroa. Kyllä maksaa, ajoneuvokohtainen maksu on riippuvainen ajoneuvon kokonaismassasta ja akselien määrästä ja on suurimmillaan lähes 2 000 €/auto/vuosi.

Teemu Laakkonen

Kuljetusyrittäjä ja Kaakkois-Suomen kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtaja.