Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Venäjä voi ajaa Itä-Suomen liikenteen kaaokseen

Saimaan kanava on tärkeä väylä Itä-Suomen viennissä maailmalle ja erityisesti Keski-Eurooppaan. Koska huomattava osa kanavasta sijaitsee Venäjän puolella rajaa, tekevät Venäjän mahdolliset vastareaktiot sille asetettuihin pakotteisiin kanavan käytön jatkumisesta epävarmaa. Tämä ei olisi ensimmäinen Suomen ja Venäjän välinen kanavan käyttöä koskeva konflikti maa-alueen vuokrasopimuksen ollessa voimassa.

Laivanvarustamoiden halukkuus ryhtyä kuljetuksiin Venäjän kautta Saimaalle voi vastaavasti laskea niihin kohdistuvien kasvaneiden riskien myötä. Pelkona voi olla paitsi varustamoon ulotettavat pakotteet kuin myös uhka siitä, että Venäjän sulkiessa kanavan varustamon laivat voisivat jäädä Saimaalle saartoon.

Kanavan sulkeminen ja sen myötä kanavan kautta kulkevan liikenteen pysähtyminen johtaisi välittömästi kuljetusliikenteen siirtymiseen muille liikenneväylille. Tämä aiheuttaisi valtavan ylimääräisen liikennepaineen niin rautateille kuin maanteille.

Itä-Suomen ja Hamina-Kotkan sataman välinen liikenne siirtyisi pääosin kulkemaan Joutseno–Luumäki-raidevälin ja valtatie 15:n kautta. Kaikkiaan vuotuiset kuljetukset Itä-Suomen maanteillä lisääntyisivät 20 000–30 000 rekkakuormalla.

Tämä on erityisen ongelmallista siksi, että nämä väylät ovat jo nykyisellään Suomen tukkoisin raidepätkä ja eräs maan vaarallisimmista maanteistä. Koska Hamina-Kotka on Itä-Suomen suurin satama, lähes kaikki Saimaan kanavassa kulkenut rahti tulee siirtymään nimenomaan näille väylille. Näin ollen ainoa ratkaisu vientiteollisuutemme turvaamiseksi on uudistaa väylät ja lisätä niiden liikennekapasiteettia pikimmiten.

Raideliikennekapasiteettia voidaan nostaa rakentamalla Joutseno–Luumäki-välille kaksoisraide, kun taas valtatie 15:n liikennettä voidaan tehostaa lisäämällä kaistoja ja parantamalla tien turvallisuutta. Liikenteen täyden lamaantumisen välttämiseksi työhön on kuitenkin ryhdyttävä heti. Rakennustöiden hintaan projektit eivät kaadu, sillä kustannukset jäävät alle 300 miljoonan euron. Kustannuksista voidaan tehdä erillinen päätös lisäbudjetissa, jotta hankkeet saadaan vauhdilla käyntiin.

Koska sekä kaksoisraide että valtatie 5 ovat korkealla myös Väylän hankelistoilla, on selvää että laajennustyöt on joka tapauksessa hoidettava enemmin tai myöhemmin. Tekemällä ne nyt voidaan kuitenkin välttää valtava ja pitkäkestoinen kaaos liikenteessä. On epäilemättä koko Suomen etu, että nämä hankkeet pannaan toimeen välittömästi.

Sheikki Laakso

Kansanedustaja (ps.), Kouvola

Sallitko sijaintitiedon käytön?

Mediatalo Keskisuomalainen voi tarjota sijaintiisi perustuen kohdennettua mainontaa. Sijaintitiedot voidaan yhdistää palveluiden käytöstä kerättyihin tietoihin.