Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Tulkaa tiekarhut takaisin!

Karhu nähty kadulla Kouvolassa! Bongattu harvinainen laji jonka pelättiin jo kuolleen sukupuuttoon!

Tämä näky kuului entisaikoina kiinteästi varsinkin kevääseen. EU:n ja kilpailutusten myötä se alkoi 1990-luvulla radikaalisti häviämään ja 2010-luvulla sen luultiin jo kadonneen kokonaan.

Kyseessä on tietenkin tiehöylä jota myös tiekarhuksi kutsutaan. Tämä on kaikkien aikojen monipuolisin ja tehokkain Suomen maanteiden ja katujen työkone. Sitä on tarvittu sekä rakentamisessa että kunnossapidossa.

Tiehöylä on ainoa oikea laite jäisten ja polanteisten katujen rouhimiseen – tiekarhu on silti kuolemassa sukupuuttoon.

Tiedetään, että kalustoa on kuitenkin edelleen olemassa varsinkin suurimmilla kaupungeilla ja kunnilla sekä Destialla. Myös Lemminkäisellä oli huomattava määrä tiekarhuja vuonna 2018 ennen kuin firma sulautettiin YIT:hen.

Niiden kohtalosta ei ole tarkempaa tietoa. Tiehöyliä kuitenkin valmistetaan edelleen ja niitä valmistetaan nimenomaan Suomessa. Yritys on kiteeläinen perheyritys Veekmas Oy ja se on Pohjoismaiden ainoa tiehöylien valmistaja.

Ongelma ei ole siis kaluston saatavuudessa vaan siihen löytynee kaksi muuta syytä. Ensimmäinen syy on osaavien kuljettajien puute. Lähes kaikki 80- ja 90-luvuilla tiehöylää ajaneet ammattilaiset taitavat olla jo eläkkeellä. 90-luvun jälkeen uusia osaajia ei ole juurikaan koulutettu alalle.

Koulutusten perään on joka tapauksessa viime vuosina alkanut nousta kysyntää. Kouluttajia on kuitenkin vaikea löytää koska tämän asian kanssa on nyt nukuttu ”ruususen unta” vähän liian pitkään, ja kouluttajiksi tarvittavia ammattimiehiä joudutaan hakemaan eläkeläisten joukosta.

Toinen syy saattaa olla kaupunkien, kuntien, Destian ja muiden suurimpien infra-alan toimijoiden haluttomuus käyttää tiehöyliä. Siihen saattaa olla muitakin syitä kuin kuljettajapula? Ilmeisesti myös tiehöylän huolto ja kunnossapito vaatisi erityisosaamista.

Ovatko nämä ratkaisevat tahot luovuttaneet tässä kohtaa ja päättäneet mennä siitä kohdasta missä aita on matalin eli hoitaa maamme tie- ja katuverkostoa vaatimattomammalla kalustolla ja huonommalla laadulla?

Se parempi laatu saataisiin aikaan kun käytettäisiin tiehöylää niissä töissä mihin se on tarkoitettu, mutta kun se on niin kallista ja niin vaikeaa! Onko nyky-Suomi herkkä luovuttamaan? Vanha Suomi ei luovuttanut vaan teki parastansa!

Joidenkin mielestä tiehöylä saattaa olla liian vanhanaikainen työkone mutta he erehtyvät. Nykyajan joystick-pojut eivät vaan osaa käyttää sitä! Tiehöylästä löytyy paljon monipuolisemmat työstöominaisuudet ja teräsäädöt kuin mitä maallikko päältä katsoen tajuaa.

Haastan Suomen tienpitäjät, kaupungit, kunnat, Destian, YIT:n ym. suuret infra-alan toimijat! Tuokaa tiekarhut takaisin! Vastaatteko haasteeseen?

Timo Kuningas

Tien- ja vesirakennusinsinööri, evp

Sallitko sijaintitiedon käytön?

Mediatalo Keskisuomalainen voi tarjota sijaintiisi perustuen kohdennettua mainontaa. Sijaintitiedot voidaan yhdistää palveluiden käytöstä kerättyihin tietoihin.