Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Kuutostien käyttäjät ovat odottaneet Korian pullonkaulan parantamista liki 20 vuotta

Pitkään odotettu Kuutostien remontti Korian kohdalla on viimein toteutumassa. Remonttiraha on mukana hallituksen tämän vuoden toisessa lisätalousarvioesityksessä, joka annetaan eduskunnalla keskiviikkona.

Esityksen mukaan Korian kohdan parantamiseen myönnettäisiin miljoona euroa tänä vuonna ja 12 miljoonan valtuus ensi vuodeksi. Tänä vuonna suunniteltaisiin, ensi vuonna alettaisiin rakentaa. Valmista pitäisi tulla keväällä 2025.

Hevossuon ja Napan välille Korialla jäi omituinen pullonkaula, kun Kuutostietä uusittiin leveäkaistatieksi vuonna 2004. Leveäkaistaa rakennettiin tuolloin Koskenkylästä Hevossuon risteykseen saakka, mutta viimeiset pari kilometriä ennen Nappaa jätettiin ennalleen.

Etelälounaasta tullessa juuri ennen Helsingin radan ylittävää siltaa Kuutostie kapenee ja nopeusrajoitus vaihtuu 80 kilometriin tunnissa. Ero leveäkaistatiehen on yllättävä ja kolaririski iso. Parin kilometrin kapealla osuudella on sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Remontissa tielinjaus siirtyisi nykyisen tien länsipuolelle ja radan yli rakennettaisiin uusi silta.

Tieosuus on vilkkaasti liikennöity: sillä kulkee vuorokaudessa lähes 6 000 ajoneuvoa, joista 750 on raskasta liikennettä. Väylävirastossa arvioidaan, että hitaan pätkän takia osa liikenteestä suuntaa Kouvolaan pienempää tietä Korian keskustan kautta.

Perusteet osuuden uusimiselle ovat siis olemassa – ja ovat olleet jo pitkään. Pullonkaulan ongelmat havaittiin lähes välittömästi, ja ensimmäinen parannussuunnitelmakin valmistui jo 2010.

On hyvä, että rahaa parannukseen on nyt vihdoin löytymässä. Yksi syy voi olla Saimaan kanavaremontin jäädyttäminen, josta vapautuu yli 90 miljoonaa euroa liikenne- ja viestintäministeriön budjettiin. Hallitus esittää samassa lisäbudjetissa Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen ja vedenpinnan nostoon liittyvien investointien perumista. Taustalla on Venäjän Ukrainaan tekemä hyökkäys, joka on hyydyttänyt liikenteen Saimaan kanavalla.

Kuutostien ohella Kymenlaaksossa löytyisi muitakin hyviä kohteita Saimaan kanavarahoille. Olisi erittäin tärkeää, että myös valtatie 15:n perusparannuksen rahoitus järjestyisi pikimmiten.

Kumpikaan tiehanke ei ole vain paikallinen. Valtatie 6 yhdistää koko itäisen Suomen pääkaupunkiseutuun, valtatie 15 puolestaan Haminan-Kotkan satamaan.