Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Kouvolasta tulisi rakentaa kaksoisraide Joensuuhun ja Kuopioon

Rataliikenne idän suunnalla on noussut taas keskusteluun ministeri Ville Skinnarin (sd.) käynnistettyä vaalikampanjansa vetämällä kotikaupunkiinsa Lahteen päin härskillä ja tarkoitushakuisella vaatimuksella itärata-hankkeen lopettamisesta Venäjän tilanteen johdosta.

Itse en niinkään ripustaudu tässä asiassa Kouvolan oikorataan. On tosiasia, että kokonaan uusien pitkien rataosuuksien rakentaminen on äärimmäisen kallista ja ehkä epärealististakin huomioiden korjausvelka kaikkialla liikenneinfrassa, niin radoissa kuin teissä.

Sen sijaan yleisesti Itä-Suomi todellakin tarvitsee parannuksia rataverkkoon – jopa enemmän nyt, kun Venäjän varaan ei voida laskea, vaan alueen elinvoima vaatii erityisesti hyviä liikenneyhteyksiä. Jos teollisuus ei pysty käyttämään Saimaan kanavaa, ainoa uskottava vaihtoehto kuljetuksiin on juna.

Yhden radan junaliikenne tasoristeyksineen kaupunkien välillä on luokaton suoritus teollisuusmaassa. Kyse ei niinkään ole Kouvolan ja Helsingin välistä, vaan siitä eteenpäin. Tavoitteen pitää olla kaksoisraiteen rakentaminen ainakin Kouvolasta Joensuuhun sekä Kuopioon.

Tämä on mielestäni oikoratoja kiireisempää. Matka-ajat lyhenisivät merkittävästi ja liikenteen luotettavuus paranisi henkilöliikenteessä. Rahtiliikenteessä kapasiteetti kasvaisi ja rata mahdollistaisi myös paikallisliikennettä, jos sellaiselle ilmenee tarvetta.

Suomen tulisi tehokkaammin vaatia tällaisiin hankkeisiin rahoitusta EU:lta. Kyse on perusinvestoinneista, joita rahoitetaan muuallakin EU:n toimesta. Tämä ei myöskään ole pois oikoradoista, jos niihin löydetään joskus rahat. Kyllä Kouvolan oikonen edelleen nopeuttaisi matka-aikoja, tai rantarata parantaisi etelän satamien logistiikkaa.

Jani Mäkelä

Kansanedustaja (ps.)

Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen