Venäjän aloittama brutaali hyökkäyssota Ukrainassa on mullistanut monta asiaa. Lukemattomien ukrainalaisten ihmiselämien lisäksi se on mullistanut globaalia valta- ja turvallisuustasapainoa.
Sota on tuonut eurooppalaisen yhteisön ennennäkemättömällä tavalla yhteen ja tekemään yhteistyötä yhteistä vihollista vastaan ja yhteistä tavoitetta kohti, vapaata Eurooppaa.
Mullistuksia on saanut kokea myös maakuntamme Kymenlaakso. Koronan jälkeen rajaliikenne on hiljentynyt ja venäläinen ostosmatkailu on vähentynyt minimiin. Niistä ajoista, kun maakunnan talouden olisi voinut perustaa miljoonien venäläisturistien varaan, on tultu kauas. Se on nyt taaksejäänyttä elämää.
Meidän on mentävä eteenpäin ja löydettävä uusia keinoja rakentaa kestävää hyvinvointia meille kaikille kymenlaaksolaisille. Meidän on pelattava vahvuuksillamme alati kiihtyvää muuttotappiota vastaan ja luotava hyvinvoivaa maakuntaa.
Suurin maakuntamme vahvuuksista on ehdottomasti Suomen suurin vientisatama Hamina-Kotka, joka on Suomen ja Kymenlaakson huoltovarmuuden kannalta elintärkeä pullonkaula. Sen toimintaa pitää kehittää.
Samalla tuemme maallemme niin tärkeää huoltovarmuutta. Sataman kokonaisliikenne on viime vuosina kasvanut kovaa tahtia, ja se on aiheuttanut entistä kovemman käyttöpaineen valtatie 15:n kaistoille. Jokainen sitä viime vuosina ajanut on huomannut liikenteen ja erityisesti rekkaliikenteen lisääntymisen.
Valtatie 15 onkin ehdottomasti tulevan vaalikauden tärkein infrastruktuurihanke Kaakkois-Suomessa. Se on hanke, joka yhdistää eteläisen ja pohjoisen Kymenlaakson.
Sen merkitys on tärkeä koko Kymenlaakson talouden veturina ja huoltovarmuuden takaajana. Se on jotain, minkä eteen meidän kaikkien tulee olla valmiita tekemään töitä. Yhdessä.
Akseli Mässeli