Pääkaupunkiseudulta Porvoon kautta Kouvolaan kaavailtu Itärata on viime aikoina ollut vastatuulessa. Pari viikkoa sitten Kouvolassa vieraillut keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko arvioi, että Itärata tulisi "laittaa odotustilaan".
Saarikko perusteli linjaa tiukalla taloustilanteella, jossa eurot on kohdistettava olemassa olevien teiden ja raiteiden parantamiseen uusien väylien rakentamisen sijaan.
Jo aiemmin valtiovarainministeriö nosti kaikki uudet ratahankkeet säästölistalleen. Ministeriö suositteli Itäradan, Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelun keskeyttämistä ja hankeyhtiöiden purkamista. Kyse oli mahdollisten säästökohteiden listauksesta, ei virallisesta esityksestä – saati päätöksestä, jonka tekevät viime kädessä poliitikot.
Itäradan vastatuuli näkyi myös Kouvolan Sanomien viime viikolla järjestämässä kansanedustajaehdokkaiden vaalipaneelissa.
Toisessa paneelissa ehdokkailta kysyttiin, onko Itäradan eteneminen heidän mielestään realistista. Moni nosti punaisen lapun eli ei siis uskonut Itäradan toteutumiseen. Muutama vastaaja kiinnitti huomiota kysymyksen muotoiluun ja kertoi henkilökohtaisesti kuitenkin kannattavansa uutta rataa.
Henkilökohtaisesta kannasta ja toiveesta Itäradan rakentamiseksi ei kannata luopua. Eikä varsinkaan nyt ole aika alkaa purkaa Itärataa varten perustettua hankeyhtiötä.
Itärata oy perustettiiin virallisesti noin vuosi sitten. Valtion osuus hankeyhtiöstä on 51 prosenttia. Lisäksi mukana on 24 etelä- ja itäsuomalaista kaupunkia ja kuntaa. Yhtiön tärkein tehtävä on edistää Itäradan suunnittelua.
Suunnittelua kannattaa ehdottomasti jatkaa, vaikka juuri nyt epäilläänkin, onko toteuttamiseen rahaa. Suunnittelun kustannukset ovat vain noin neljä prosenttia 1,7 miljardin euron kokonaissummasta, joka kuluisi lentoaseman ja Kouvolan välisen yhteyden rakentamiseen.
Itärata on pitkän aikavälin hanke – niin pitkän, että taloudelliset tilanteet ehtivät muuttua. Jos suunnittelu nyt hoidetaan kunnolla, on kaikki valmista rakentamisen aloittamiseen, kun aika on parempi.
Myös radan hyödyt tulevat pitkällä aikavälillä. Hanke on tärkeä koko itäisen Suomen henkilöliikenteelle, mutta myös teollisuudelle. On myös Suomen kokonaisturvallisuuden kannalta hyödyllistä pitää kaakko ja muu itäinen Suomi elinvoimaisena.