Kaiku 24 on lyhentänyt Kymsoten puhelujonoja tehokkaasti – Ammattilaisen saa kiinni keskimäärin reilussa 11 minuutissa

Kymsoten puhelinpalveluiden odotusajat ovat lyhentyneet merkittävästi kuluvana vuonna, selviää Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän Kymsoten tiedotteesta. Kuntayhtymän puhelinpalveluista on vastannut tammikuusta 2022 saakka julkisomisteinen Kaiku 24.

Terveysasemien keskitetyn ajanvarauksen puhelinpalvelun 05 220 2000 jonosta pääsi heinäkuussa läpi keskimäärin 11 minuutissa ja 20 sekunnissa. Takaisinsoittopyyntöjen vastausaika oli keskimäärin kolme tuntia ja 44 minuuttia. Lähes kaikki takaisinsoitot tehtiin samana päivänä kuin soittopyyntö oli jätetty.

Suun terveydenhuollossa keskimääräinen jonotusaika oli heinäkuussa seitsemän minuuttia ja 46 sekuntia. Takaisinsoitot onnistuivat keskimäärin tunnissa ja yhdeksässä minuutissa.

Kiireettömänkin hoidon jonot hälvenevät kiireesti

Jonojen lyhyys on tuonut mukanaan positiivisen lieveilmiön suun terveydenhoidossa, kertoo tiedotteessa Kymsoten ylihammaslääkäri Mikko Uusikylä. Kiireettömiin yhteydenottoihin pystytään vastaamaan nyt niin nopeasti, ettei erillistä kiireellisten yhteydenottojen linjaa enää tarvita.

Keskiviikosta 3. elokuuta alkaen suun terveydenhuollon ajanvarausnumerossa 05 220 2200 ei siis tarvitse enää itse eritellä tai arvioida oman hoidontarpeensa kiireellisyyttä, vaan kaikki tapaukset käsitellään samassa valikossa. Sen odotetaan osaltaan myös helpottavan asiointia.

Itse hoitoon hakeuduttaessa asiointipisteeksi voi valita minkä tahansa Kymsoten alueen hammashoitoloista. Ainoa poikkeus on Pyhtään hammashoitola, joka palvelee vain Pyhtäälle asiointinsa keskittäneitä.

– Hoitoon pääsyä voi nopeuttaa se, että asioi siellä, missä aika on nopeimmin tarjolla kotikunnasta riippumatta. Jos esimerkiksi asut Kotkassa mutta käyt töissä Kouvolassa, voit hyvin käydä työpäivän yhteydessä hammashoitolassa Kouvolan päässä, Uusikylä opastaa.

Hätätilanteessa aina hätänumeroon

Kymsote kehottaa kansalaisia hyödyntämään puhelinpalveluita hoitoon hakeutuessaan. Vastaamassa on aina terveydenhuollon ammattilainen, joka tekee arvion hoidon tarpeesta ja ohjaa eteenpäin oikeanlaiseen hoitoon.

Ympärivuorokautista hoidon tarpeen arviointia tarjoaa päivystysapu numerossa 116 117. Sen jonotusaika oli heinäkuussa keskimäärin 5 minuuttia 39 sekuntia ja takaisinsoittoviive 16 minuuttia 57 sekuntia. Numero on valtakunnallinen, mutta ohjaa asiakkaan oikean alueen ammattilaisille sijainnin perusteella.

Akuutissa hätätilanteessa on aina soitettava hätänumeroon 112.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka