Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Jos olet Karhu Voiman asiakas, etsi uusi sähkönmyyjä viivyttelemättä – Sähköt eivät katkea ainakaan kolmeen viikkoon, mutta hinta voi tulla yllätyksenä

Karhu Voima lopettaa sähkön toimittamisen tiistaina. Sähköt eivät kuitenkaan katkea heti.

Energiavirasto kehottaa Karhu Voimalta sähköä ostaneita kuluttajia etsimään uuden sähkönmyyjän viipymättä. Maanantaina konkurssihakemuksen jättänyt Karhu Voima lopettaa sähkön toimittamisen tiistaina.

Sähköt eivät kuitenkaan katkea heti. Verkkoyhtiöillä on velvollisuus toimittaa kuluttaja-asiakkaille sähköä vielä kolmen viikon ajan siitä päivästä, kun verkkoyhtiö lähettää asiakkaille ilmoituksen sähkönjakelun keskeyttämisen päivämäärästä.

Kolmen viikon kuluttua verkkoyhtiöllä on oikeus katkaista asiakkaan sähköt, ellei tämä ole tehnyt sähkönmyyntisopimusta jonkun yhtiön kanssa. Verkkoyhtiön ei kuitenkaan ole pakko niitä katkaista, vaan se saa jatkaa sähkön toimittamista pidempäänkin.

Verkkoyhtiön ei ole pakko myydä sähköä samalla hinnalla kuin mitä Karhu Voima on asiakkaalta perinyt.

– Verkkoyhtiö päättää hinnan. Jos asiakas ja verkkoyhtiö eivät pääse sopuun, viime kädessä Energiavirasto päättää hinnan, johtaja Antti Paananen Energiavirastosta kertoo.

Kolmen viikon sähköntoimitusvelvollisuus koskee vain kuluttaja-asiakkaita. Yritysasiakkailla noudatetaan sitä, mitä sopimuksessa on sovittu. Energiateollisuus ry:n vakioehdoissa suositellaan kymmentä päivää. Karhu Voiman yritysasiakkaiden pitää tarkistaa asia verkonhaltijan kanssa tehdystä verkkopalvelusopimuksesta.

Oman verkkoyhtiönsä tietää siitä, mikä yhtiö laskuttaa sähkönsiirrosta. Etelä-Kymenlaaksossa suurin osa talouksista on Kymenlaakson Sähköverkon piirissä. Kouvolassa ja Iitissä toimivat Kymenlaakson Sähkoverkko, KSS Verkko ja Järvi-Suomen Energia.