Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan palvelut löytyvät jatkossa yhden numeron takaa.
Kymenlaaksossa sosiaalihuollon asiakasneuvonta tarjoaa jatkossa tietoa ja ohjausta erilaisista palveluista yhden numeron takaa.
Kymenlaakson hyvinvointialueen sosiaalihuollon palveluiden yhteinen asiakasneuvonta käynnistyi keskiviikkona kello yhdeksän.
Asiakasneuvonnan tehtävänä on neuvoa ja ohjata työikäisten, ikäihmisten, toimeentulotuen, vammaispalvelujen sekä lasten ja perheiden sosiaalipalvelujen kysymyksissä Kymenlaakson hyvinvointialueen asukkaita ja viranomaisia. Apua ja neuvoa voi kysyä esimerkiksi omaan hyvinvointiin tai arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa.
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan palveluesimiehen Mari Kinnusen mukaan asiakasneuvonnan tavoitteena on madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon. Asiakasneuvonnassa voikin asioida anonyymina ja ilman tunnistautumista.
– Tärkeintä on madaltaa kynnystä ottaa meihin yhteyttä. Voi olla pienikin juttu, mihin haluaa tietoa.
Kymenlaakso toimii pioneerina
Kinnusen mukaan näin laajaa yhden numeron sosiaalihuollon asiakasneuvontaa ei muualla Suomessa vielä ole.
– Aika pioneerina tässä ollaan. Eksotella on yhdistetty työikäisten ja ikääntyneiden neuvonta, mutta ihan näin laajalla sektorilla ei tiedetä, että neuvontaa olisi yhdistetty muualla Suomessa, Kinnunen sanoo.
Asiakasneuvontaa on kehitetty osana Tulevaisuuden sote-keskus -hanketta. Alun perin asiakasneuvonnan suunniteltiin käynnistyvän samoihin aikoihin kuin julkisen terveydenhuollon asiakasneuvonta Kaiku24, mutta projektia sosiaalihuollon osalta jatkettiin pidemmälle.
– Sosiaalipalvelut on tehtävä viranomaistyönä ja se toimii muutenkin eri tavalla kuin terveydenhuolto, Kinnunen sanoo.
Kymenlaakson hyvinvointialueen sosiaalihuollon asiakasneuvonta palvelee arkisin kello 9–14 numerosta 05 220 6000.