Sana pitkäperjantaiksi: Sinun tähtesi

Yksi esimerkki ja tositarina Alfa kurssilta Nicky Gumbelin kertomana johdattaa pitkäperjantain äärelle.

31.7.1941 Sireenit soivat selliosasto 14:llä Auschwitzin keskitysleirillä. Yksi vanki oli päässyt karkaamaan. Kostoksi Gestapo valitsi kymmenen miestä kuolemaan nälkiintymisbunkkerissa. Yhdeksäs mies oli Francis Gajowniczek.

Kun hänet valittiin, hän valitti: ”Voi minun vaimoani ja lapsiani. He eivät enää ikinä näe minua."

Silloin astui esiin pieni silmälasipäinen mies. Hän riisui hattunsa ja sanoi: ”Olen katolinen pappi. Minulla ei ole vaimoa tai lapsia. Haluan kuolla tämän miehen sijasta.” Kaikkien hämmästykseksi hänen tarjouksensa hyväksyttiin.

Tuo mies oli 47-vuotias Maximilian Kolbe. Hänet ja yhdeksän muuta miestä vietiin nälkiintymisbunkkeriin. Hän johti heitä rukoukseen ja ilmapiiri oli kuin kirkossa. Loppujen lopuksi näitä bunkkereita tarvittiin muihin tarkoituksiin, joten 14.8.1941 hänelle annettiin tappava pistos.

41 vuotta myöhemmin 10.10.1982 Maximilian Kolben kuolema sai oikeat mittasuhteet. Pietarinaukiolla Roomassa, 150 000 ihmisen väkijoukossa, kardinaalien ja piispojen joukossa oli Francis Gajowniczek.

Paavi kuvasi Maximilian Kolben kuolemaa tällaisin sanoin: ”Se oli samankaltainen voitto, kuin Herramme Jeesuksen Kristuksen voitto.” Sillä Maximilian Kolbe kuoli jonkun toisen puolesta.

Tämä joku toinen oli Francis Gajowniczek. Francis kuoli 93-vuotiaana, ja hän oli käyttänyt elämänsä kulkien maailman ympäri kertoen, mitä Maximilian Kolbe oli tehnyt hänelle, kun tämä oli kuollut hänen puolestaan.

Mutta mikä vielä tärkeämpää, Jeesus kuoli sinun ja minun puolesta. Ristiinnaulitseminen oli kivun ja kärsimyksen huippu. Uusi testamentti ei kuitenkaan keskity fyysiseen kärsimykseen ja kidutukseen.

Historian aikana monia ihmisiä on kuollut ehkä vieläkin karmeammilla tavoilla. Mutta Kristuksen kärsimys oli ainutlaatuinen, sillä Hän ei kärsinyt ainoastaan fyysisesti ja emotionaalisesti, van myös hengellisesti, sillä Hän kantoi yllään meidän syyllisyytemme.

Risti kertoo, kuinka paljon Jumala rakastaa sinua. Syyllisyys on pahan olon tuntemista tekojemme tähden. Häpeä on pahan olon tuntemista siitä, keitä olemme.

Ristillä Jeesus otti meidän syyllisyytemme ja häpeämme, ja sen tähden sinun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä tai häpeää, sillä sinä olet rakastettu. Arvosi on se, minkä arvoinen olet Jumalalle. Olet äärettömän arvokas Jumalalle, koska Jeesus kuoli puolestasi.

Rakkaus ei ole vain tunne. Rakkaus on enemmän kuin sanat. Siihen liittyvät teot.

Jeesus osoitti rakkautensa antamalla elämänsä puolestamme. Hän uhrasi itsensä meidän puolestamme. Hän myös nousi kuolleista, voitti kuoleman.

Olavi Mäki-Patola

Kirjoittaja on pastori Kouvolan evankelis-luterilaisessa seurakunnassa.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka