Sana sunnuntaiksi | Häpeän varjo

Morsian tullut raskaaksi, sulhasella ei osuutta asiaan!

Tähän loppuisi varmaan moni suhde. Mitäpä muuta johtopäätöstä sulhanen voisi tehdä kuin, että morsian on ollut uskoton.

Päivän evankeliumi kertoo tällaisesta tilanteesta. Maria kantoi erityisen raskauden iloa, kipua ja taakkaa.

Hän sai osakseen ihmisten pilkkaa, ylenkatseita, tuomioita, jatkuvaa huhumyllyä ympärillä, perheen musta lammas. On siinäkin nyt joku uskovainen olevinaan. Joosefia epäiltiin varmaan yleisesti, ettei hänestä ollut odottamaan yhdyselämää hääpäivään asti. Vanhemmat kenties kieltäytyivät järjestämästä häitä, kun maine ja kunnia oli mennyt.

Joosef kohtasi elämänsä katastrofin. Hän oli kihlannut Marian, elinikäiset uskollisuuden lupaukset oli annettu, mutta Maria olikin ilmiselvästi ollut uskoton. Miten muuten Joosef saattoi tilannetta tulkita. Hän oli pettynyt ja petetty. Uskottomuus oli aviorikos ja itsestään selvä eron peruste. Se oli häpeä koko suvulle.

Kunnian miehenä Joosefin olisi täytynyt välittömästi laittaa vireille avioero ja kirjoittaa erokirja. Asian teki vaikeaksi se, että Joosef kärsi tilanteesta ja todella rakasti Mariaa, kuten tämäkin Joosefia. Joosef halusi hoitaa asian hiljaisesti ja armeliaasti tuottamatta lisää häpeää. Luultavasti hän pohti asiaa ja rukoili johdatusta tähän vaikeaan tilanteeseen.

Tuo rukous ei jäänyt kuulematta. Yön hiljaisuudessa Jumala puhui Josefille enkelin välityksellä: ”...älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä.” Enkeli ilmoitti myös, että syntyvälle pojalle tulee antaa nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä. Mitä lie Joosef enkelin puheesta ymmärtänyt, mutta hän otti sen kuitenkin nöyrästi vastaan ja toimi sen mukaisesti. Luultavasti mikään muu, kuin taivaallinen ilmestys ei olisi voinut vakuuttaa Joosefia, niin poikkeuksellisesta asiasta oli kyse.

Jo Jeesuksen äidin yllä raskauden aikana oli vahva häpeän varjo. Jeesuksen julkisen toiminnan aikana vielä fariseukset piikittelivät asiasta sanoessaan: ”Me emme ole aviorikoksesta syntyneitä.” Jeesus syntyi vaatimattomiin oloihin, joutui pian sen jälkeen pakolaiseksi, hänen maallinen vaelluksensa huipentui kivuliaaseen ja häpeälliseen ristin kuolemaan.

Jeesus tuntee ihmiselämän häpeän ja kivut, hän on ne itse kokenut. Hän tuli tänne sinua varten, tuomaan autuuden ja anteeksannon, kaikki taivaan tavarat. Hän on Immanuel – Jumala meidän kanssamme. ”Minä tulin sinua varten, jota ihmiset pettivät. ...Minä olen sinua varten, joka toisista jälkeen jäit. Minä olen sinua varten, joka hylkäävät katseet näit.”

Pauli Heinola

Kirjoittaja on Kuusankosken seurakunnan kappalainen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka