Sana sunnuntaiksi | Samassa veneessä

Jeesus astui veneeseen ja opetuslapset seurasivat häntä. (Matt. 8:23)

Jos sinut on kastettu, jos olet joskus huutanut Jumalaa tai Jeesusta avuksesi, jos olet kokenut syntien vapauttavan anteeksiannon Jeesuksen kautta, tai jos epäilevänä, mutta kiinnostuneena, muutoin vain hapuillut Jumalan puoleen – olet Jeesuksen kanssa samassa veneessä.

Järvellä nousi äkkiä ankara myrsky. Aallot löivät yli veneen, mutta Jeesus nukkui. Silloin opetuslapset herättivät hänet ja sanoivat: ”Herra, pelasta meidät! Me hukumme.” (Matt. 8:24–25)

Merestä voi johtaa helposti analogioita, eli vastaavuuksia, ihmisen elämään. Elämän meri saattaa tyvenen jakson jälkeen johtaa myrskyn silmään.

Tai sitten elämän meri ei muuta tunnekaan, kuin myrskyä. Myrsky mullistaa meren. Se tuo pintaan mutaa ja liejua.

Erilaiset taloudelliset ongelmat, vakavat sairastumiset, ihmissuhdesotkut, syrjäytyminen tai huoli maailman tilasta kasvavat kestämättömiksi. Mielen aallokko voi lyödä yli laidan. Turvarakenteet natisevat ja keinuvat joskus kuin kiikkerä vene myrskyssä ja ahdistus saattaa hukuttaa alleen.

Muuttunut, vellova elämä pelottaa. Jatkuva myrskyn silmässä eläminen vie epätoivoon. Eikö kukaan näe, eikö kukaan auta?

Jeesus nukkui. Hän oli silti paikalla, siellä samassa myrskyävässä veneessä. Veneessä olijat vaan taisivat unohtaa sen.

Tuttu tunne tänäkin päivänä, luulen. Sille, joka ei tiedä ja sille, joka ei muista, voi kertoa, että Jeesus on kuolemassa ja ylösnousemuksessaan vapauttanut ihmiselle elämän vailla pelkoa ja epätoivoa. Lupaako hän myrskytöntä elämää?

Ei takuulla. Usko hänen läsnäoloonsa auttaa vain kokemaan aallokot ja myrskyt niin, että ei tarvitse vaipua epätoivoon.

Sitten hän (Jeesus) nousi ja nuhteli tuulta ja aaltoja, ja tuli aivan tyven. (Matt. 8:26)

Veneessä olija – muista ja usko! Veneeseen epäröiden astuva – älä pelkää myrskyä, käteesi tartutaan kyllä! Rannalla olija – astu rohkeasti uuteen tulevaisuuteen ja toivoon!

Satu Leino

Pastori, Kuusankosken seurakunta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka