Sana sunnuntaiksi | Sydämen syvyyksiin kylvetty

Tänään kirkoissa luetaan Jeesuksen vertaus kylväjästä. Siinähän maamies viskoo viljan siementä ympäriinsä niin, että osa siemenistä saa paremman kasvupaikan kuin toiset.

Suuren väkijoukon mentyä pois selittää Vapahtajamme opetuslapsilleen, että erilaiset kasvupaikat kuvaavat sitä, kuinka ihmiset ottavat Jumalan Sanan vastaan. Toisissa usko tukahtuu heti alkuunsa, mutta hyvässä maassa uskon siemen saa kasvaa ja tuottaa runsaan sadon.

Vertausta lukiessaan pohtii pakostikin omaa itseään. Luulen, että useimmat meistä löytävät sieltä oman sydämensä sopukoista kaikkea sitä, mitä vertauksessa kuvataan. Sydämestä löytyy kiusaajan kuiskaamia epäilyksen ääniä: kuuluuko armo ja kuuluvatko kaikki Jumalan lupaukset todellakin myös minulle. Sydämestä löytyy uskon juurettomuutta ja ehkä yksinäisyyttäkin.

Varmasti jokainen löytää sydämestään myös ohdakkeiden väliin puristuneen uskon siemenen: sen, kuin kaikki tämän maailman asiat ja jokapäiväisen elämän kiireet estävät kokemasta ja tuntemasta sellaista läheisyyttä elämän lähteen, Jumalan kanssa, jota sielunsa pohjasta syvimmiltään kaipaisi.

Lopulta jokaisesta sydämestä löytyy myös hyvä maa. Onhan Jumala jo luomisessa istuttanut ihmiseen kaipauksen löytää Jumalasta rauha sydämen levottomuuteen ja elämän huoliin.

Jokainen maamies hoitaa sitä kylvömaata, mihin kätkee siemenviljansa. Eritoten silloin, kun oma sydän tuntuu kovalta, on hyvä turvautua niihin vanhoihin ja hyväksi koettuihin sydämen lääkkeisiin, jotka muokkaavat oman sydämen kylvöpeltoa kohti parempaa satoa: rukoilla sinnikkäästi, lukea Raamattua, käydä ehtoollisella ja hakeutua sinne, missä Jumalan seurakunta kokoontuu yhteen.

Täällä Suomessa ei helmikuu ole pellon kylvämisen aikaa. Mutta paksun lumivaipan alla pellossa lepäävä syysvilja on meille muistutus siitä, että Jumala antaa usein uskon siemenelle kasvamisen ajan oman aikataulunsa mukaisesti: talven jälkeen koittaa vielä kevään aika. Sana, joka Jumalan suusta lähtee, ei palaa tyhjänä (Jes. 55:11).

Arto Hyvättinen

Valkealan pappi

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka