Kymiringille rakennetaan yksityinen 5G-verkko 180 hehtaarin kokoiselle rata-alueelle – Medialle annettiin ennakkoon pitkä lista aiheista, joita verkon julkistamistilaisuudessa ei kommentoida: "Ei ihan moderni tapa", toimitusjohtaja myöntää

Yksityinen 5G-verkko valmistuu Kymiringille kuluvan vuoden aikana. Lukas Pearsall

Etelä-Suomen Sanomat ja Anne Penttinen

Kymiringin moottoriurheiluradalle rakennetaan teollisuustason yksityinen langaton verkko, jonka on tarkoitus tarjota yhteydet koko 180 hehtaarin kokoiselle moottoriurheilurata-alueelle.

Yksityinen 5G-verkko valmistuu vuonna 2021, tiedotteessa kerrotaan. Sen rakentaa Edzcom, jonka sanotaan olevan Euroopan markkinajohtaja yksityisissä langattomissa yhteysratkaisuissa. Tiedotteen mukaan uuden teknologian hyödyntäminen täyttää sekä kansainvälisten kisalähetysten tarpeet että tarjoaa autoteollisuudelle turvallisen ja varman testiympäristön.

– Verkkoinvestoinnin myötä kapasiteettimme riittää useiden livelähetysten lähettämiseen samanaikaisesti. Radalla mikään ei jää enää kattavuuden ulkopuolelle ja kaikkea voidaan seurata ja hallita reaaliaikaisesti, kertoo Kymiringin toimitusjohtaja Markku Pietilä tiedotteessa.

Osana sopimusta Nokia tarjoaa Kymiringille yksityisen langattoman verkko- ja paikallislaskenta-alustan.

Moni kysymys jäi ilman vastausta

5G-hanke julkistettiin verkossa tänään keskiviikkona kello 11 alkaneessa livestream-tiedotustilaisuudessa.

Kymiring lähetti medialle ennakkoon pitkän listan aiheista, joita tiedotustilaisuudessa ei kommentoida. Tällaisia ovat muun muassa investoinnin hinta, miten se rahoitetaan sekä mikä rahoitustilanne on tällä hetkellä.

Niin ikään tilaisuudessa ei kommentoida, milloin 5G-verkko on valmis tai miten varmistetaan, ettei verkosta ole haittaa ympäristölle tai ihmisille.

Avoimeksi jää myös se, onko kaikilla tapahtumajärjestäjillä ja heidän alihankkijoillaan jo itsellään laitteet, joilla he pystyvät hyödyntämään 5G-verkkoa.

Tilaisuudessa ei myöskään kommentoida, milloin Kymiringillä nähdään F1-kisoja sekä miten radalla on valmistauduttu koronaan ja mahdollisiin yleisörajoituksiin tänä keväänä.

Tietoa ei myöskään anneta siitä, mitkä autonvalmistajat ovat osoittaneet kiinnostustaan tulla Kymiringille tai onko jo olemassa alustavia sopimuksia.

Huomio haluttiin pitää 5G-verkon rakentamisessa

Toimitusjohtaja Pietilä myöntää, ettei kyseisen listan laatiminen ollut ehkä "ihan moderni tapa". Hänen mukaansa taustalla oli se, että julkistamistilaisuudessa haluttiin keskittyä 5G-verkkoon.

– Tiedotustilaisuus oli lähinnä Nokian ja Edzcomin tilaisuus. Olimme siinä vain yksi osapuoli. Muuten olisi helposti käynyt niin, että 5G jää tilaisuudessa sivuasiaksi.

Julkistamisessa ei haluttu kommentoida myöskään kaikkia investointiin liittyviä seikkoja, kuten sen hintaa, rahoitustilannetta ja aikataulua. Pietilän mukaan tämä johtuu siitä, että kaikista yksityiskohdista ei ole tässä vaiheessa enempää kerrottavaa.

– Meillä on puoli metriä lunta maassa. Esimerkiksi lopulliseen valmistumisaikatauluun ei voida vielä ottaa kantaa. Luulen, että kuukauden puolentoista sisällä asiat alkavat seljetä 5G-verkon lopullisen toteutuksen ja aikataulujen suhteen.

Sen jälkeen yksityiskohdista tiedotetaan julkisuuteen, hän sanoo.

– Mitä ylipäätään tulee rahoitustilanteeseemme, kerroimme syyskuussa, millainen rahoituspaketti meillä on. Totesimme silloin, että se riittää radan loppuun viemiseen. Meillä ei ole siitä mitään uutta kerrottavaa.

Olisiko julkistamistilaisuus kannattanut pitää vasta sitten, kun hankkeen yksityiskohdat ovat tarkemmin tiedossa?

– Sekin on varmaan totta. Mutta tähän liittyvät myös laitteiston toimittajat. Tämä on heille iso ja tärkeä asia. Halusimme suoda julkistamistilaisuuden heille, Pietilä sanoo ja viittaa Nokiaan ja Edzcomiin.

Juttua on päivitetty 10.3. kello 13.25 Markku Pietilän kommenteilla.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka