Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Japani yllätti Saksan Qatarin MM-kisoissa ja voitti 2–1

Japani järjesti yllätyksen jalkapallon MM-kisoissa Qatarissa kukistamalla Saksan 2–1.

Al-Rayyanissa pelatun E-lohkon ottelun avausmaalin teki 33. minuutilla rangaistuspotkusta Saksan Ilkay Gündogan. Saksa hallitsi avauspuoliaikaa ja piti vastustajaansa selvästi enemmän palloa. Kai Havertz sai pallon kertaalleen maaliin, mutta osuma hylättiin paitsiona. Japani kyttäsi vastaiskuja, mutta sen huippupaikat jäivät avauspuoliajalla vähiin.

Tauon jälkeen kentälle tuli pirteä, aktiivinen ja vaarallinen Japani, joka aiheutti nopeilla hyökkäyksillään Saksalle vaikeuksia.

Molemmilla oli mainiot tekopaikat, kunnes Japani tasoitti ottelun 75. peliminuutilla. Asialla oli hetkeä aiemmin vaihdosta kentälle tullut Ritsu Doan, joka laukoi Manuel Neuerin eteensä torjumasta irtopallosta pelivälineen verkon perukoille.

Kahdeksan minuuttia myöhemmin Takuma Asano pelattiin pitkällä pystysyötöllä tekopaikkaan. Asano tälläsi pallon etuyläkulmaan, ja tilanne oli monien yllätykseksi 2–1 Japanille.

Saksasta tuli Qatarin MM-turnauksen toinen vahva menestyjäehdokas, joka on hävinnyt avausottelunsa. Tiistaina Saudi-Arabia järjesti jättiyllätyksen kukistamalla Argentiinan.

Saksalaispelaajat peittivät suunsa kannanottona

Saksan ja Japanin ottelua edelsi Saksan pelaajien kannanotto Kansainvälisen jalkapalloliiton Fifan toimia vastaan. Saksan avauskokoonpanon pelaajat peittivät suunsa aloituspotkua edeltäneessä joukkuekuvauksessa.

Seitsemän eurooppalaisjoukkueen (Saksa, Belgia, Englanti, Hollanti, Sveitsi, Tanska, Wales) kapteenit aikoivat käyttää kisoissa sateenkaariteemaista OneLove-käsivarsinauhaa, mutta joukkueet vetäytyivät suunnitelmasta Fifan kurinpitoukaasin myötä.

Mediatietojen mukaan nauhaa käyttävät kapteenit olisivat saaneet otteluiden alussa keltaisen kortin.

Sallitko sijaintitiedon käytön?

Mediatalo Keskisuomalainen voi tarjota sijaintiisi perustuen kohdennettua mainontaa. Sijaintitiedot voidaan yhdistää palveluiden käytöstä kerättyihin tietoihin.