Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Elinkeinoelämän järjestöt vaativat hallitukselta työllisyystavoitteen tuplaamista 120 000 työlliseen

Hallituksen tulisi kaksinkertaistaa alkuperäinen työllisyystavoitteensa ja tavoitella 60 000:n sijaan 120 000:tta lisätyöllistä, sanovat elinkeinoelämän järjestöt. Budjettiriiheen suunnatun vaatimuksen ovat laatineet Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Keskuskauppakamari, Perheyritysten liitto ja Suomen Yrittäjät.

Järjestöjen tiedotteen mukaan hallituksen tulisi toteuttaa valtiovarainministeriön työllisyyspaketin toimenpiteet tai sopia työllisyysvaikutuksiltaan korvaavista toimenpiteistä. Ministeriön paketin vaikutukseksi on laskettu 60 000 lisätyöllistä.

Järjestöjen mukaan tavoitetasoa pitää nostaa, koska koronavirusepidemia on syventänyt julkisen talouden kestävyysvajetta entisestään.

– Korjaavalle uralle pääsyyn ei enää riitä 60 000 työllistä vaan määrä on kaksinkertaistettava, jotta saamme kasvuun vauhtia. Ilman kasvua emme selviä kasvavista veloistamme, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo järjestöjen tiedotteessa.

Kustannustuen kriteerit liian tiukat?

Lisäksi järjestöt listaavat työllisyyden parantamisen keinoiksi paikallisen sopimisen laajentamisen työpaikoilla sekä yritysten yleisen kustannustuen hakuajan jatkamisen ja tuen kriteerien löyhentämisen.

Järjestöjen mukaan yritysten kustannustukeen varatusta rahoituksesta on käytetty vasta reilusti alle puolet, vaikka tuen hakuaika menee umpeen elokuun lopussa. Tämä viittaa järjestöjen mukaan siihen, että tuen kriteerit ovat olleet liian tiukat, sillä samanaikaisesti talous on supistunut jyrkästi, lomautukset ja irtisanomiset ovat lisääntyneet ja yritysten taloudelliset vaikeudet kasvaneet.

Järjestöt muistuttavat, että koronavirusepidemian aiheuttama talouskriisi ole ohi. Suomen talouden jälkisyklisen luonteen vuoksi kriisi on iskenyt teollisuuteen ja vientiyrityksiin vasta kesän aikana ja vaikeuksien odotetaan syvenevän syksyllä.

Sallitko sijaintitiedon käytön?

Mediatalo Keskisuomalainen voi tarjota sijaintiisi perustuen kohdennettua mainontaa. Sijaintitiedot voidaan yhdistää palveluiden käytöstä kerättyihin tietoihin.