Korona kiritti kodinkonekauppaa viime vuonna – koteihin hankittiin tekniikkaa niin etätyöhön kuin viihteeseenkin

Kuulokkeiden myynti kasvoi noin 25 prosenttia. Monet ostavat etätyöhön ja urheiluun oman kuulokkeet. -Koivisto Antti Aimo-Koivisto / LEHTIKUVA

Kyösti Suolanen / STT

Kodinkonekaupan arvo kasvoi viime vuonna noin 11,5 prosentilla vuodesta 2019, kertovat Elektroniikan Tukkukauppiaat -järjestön tilastot. Kauppiaiden mukaan suuri osa kasvusta menee koronaepidemian vaikutusten piikkiin.

Alan kokonaismyynti nousi viime vuonna yli 2,7 miljardiin euroon. Kodintekniikan myynti kasvoi runsaalla 282 miljoonalla eurolla edellisvuoteen verrattuna.

Elektroniikan Tukkukauppiaitten hallituksen puheenjohtajan Markus Nummisalon mukaan koronapandemia selittää pääosin kokonaismyynnin kasvun.

– Kodintekniikkaa myydään yleensä silloin, kun laitteet ovat menneet rikki. Nyt ihmisten jäätyä koteihin on tehty remontteja ja samalla hankittu uusia kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa, Nummisalo kuvaa trendiä.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo etätyön kasvattaneen kodintekniikan, viihde-elektroniikan ja informaatioteknologian myyntiä.

– Koteihin hankittiin tietokoneiden lisäkameroita, printtereitä ja muuta etätyössä tarvittavaa tekniikkaa.

Tilastokeskuksen toimialakohtaisten lukujen valossa kauppa kävi kiivaimmin keväällä ja loppusyksyllä.

– Huhtikuussa myynnin kasvu oli liki 16 prosenttia ja marraskuussa jopa 18 prosenttia, kertoo Kurjenoja.

Kauppiasosuuskunta Veikon Koneen toimitusjohtaja Panu Vainio sanoo ketjun kasvattaneen kaikkien tuoteryhmien myyntiä viime vuonna.

– Suurinta myynnin kasvu oli maaliskuussa koronan alkuvaiheessa. Kasvu näkyi erityisesti televisioiden ja tietotekniikan myynnissä. Tietokonenäyttöjen myynnissä oli hurjimmillaan hetkellisesti satojen prosenttien kasvulukuja.

Hittituotteina älykellot ja kuulokkeet

Elektroniikan Tukkukauppiaitten Markus Nummisalo kertoo informaatioteknologian tuotteiden myynnin kasvaneen viime vuonna yli 15 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Kotitalouksiin ostettiin esimerkiksi tietokoneita, näyttöjä, kaiuttimia, verkkolaitteita, kännyköitä ja kuulokkeita.

– Kuulokkeiden myynti kasvoi noin 25 prosenttia. Monet ostavat etätyöhön ja urheiluun oman kuulokkeet.

Kodinkoneiden ja viihde-elektroniikan ohella myös oman hyvinvoinnin seuraaminen korostui viime vuonna.

– Isoin, yli 52 prosentin myynnin kasvu, nähtiin viime vuonna älykelloissa, kertoo Nummisalo.

Kodinkonekauppojen joulumyynti otti viime vuoden loppupuoliskolla varaslähdön jo marraskuussa. Black Friday -kampanjan ja loppuvuoden pyhäpäivien väliin Aasiasta rantautunut Singles' Day toi 11. marraskuuta lisämyyntiä kodinkonekauppaan vielä ennen perinteistä joulukauppaa.

Veikon Kone -ketjun Panu Vainio sanoo, että loppuvuoden alennusmarkkinointi on venynyt aikaisemman yhden-kahden päivän sijaan lähes viikon mittaiseksi kampanjoinniksi.

– Black Friday on kasvanut meillä joulumyyntiä suuremmaksi. Sen jälkeinen Cyber Monday jatkoi vielä uusien myyntiennätysten takomista.

Osto digitaalisesti, nouto myymälästä

Kaupan liiton Jaana Kurjenoja puhuu verkkokaupan sijaan digitaalisesta ostamisesta.

– Arvioin kodintekniikan ja elektroniikan digitaalisen ostamisen kasvaneen viime vuonna noin 14 prosenttia. Vuonna 2019 kasvu oli 7–8 prosenttia.

Kurjenoja sanoo myös ostokanavien yhdistämisen yleistyneen vauhdilla.

– Verkossa varattu tuote käydään noutamassa myymälästä. Tämä näkyy etenkin kodinkoneiden, it-tuotteiden ja elektroniikan kaupassa.

Ahkera käyttö näkyy kiireenä huoltoliikkeissä

Korona-ajan myötä ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa kodeissaan ja siten myös erilaisten kodin laitteiden parissa. Suomen Kodinkonehuoltajien liiton puheenjohtaja Tomas Nylund kertoo viime vuoden olleen työntäyteinen.

– Kun ihmiset ovat kotona, koneita käytetään huomattavasti enemmän kuin normaalisti. Astianpesukoneet, pyykinpesukoneet ja jääkaapit ovat kovilla ja vaativat huoltoa.

Kodinkoneiden kuormittuminen tuo aiempaa nopeammin korjaustarpeita. Nylundin edustama järvenpääläinen Kodinkonehuolto Urpo Ranta toimii pääasiassa Keski-Uudenmaan alueella.

– Arvioin, että työt kasvoivat meillä viime vuonna noin 25 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, sanoo Nylund.

Suomen Kodinkonehuoltajien liitto ei ole kerännyt tietoja jäsenliikkeidensä työmääristä. Helsingissä toimivan TV- ja Kodinkonehuolto Edicronin omistaja Simo Forsström kertoo niin ikään töiden tuntuvasta lisäyksestä.

– Aiemminkin meillä on ollut ruuhkaa, mutta ihmisten jäätyä kotiin työt räjähtivät käsiin.

Alalla lähes 40 vuotta toiminut Forsström sanoo, että vanhat kodinkoneet ovat uusia useammin korjattavissa.

– Ihmiset ovat kaivaneet vanhat VHS-nauhurit esille ja moni haluaa nyt tallenteet digitaaliseen muotoon. Astianpesukoneiden korjauksissa kasvu on kuitenkin kaikkein rajuin.

Huoltoliikkeiden puhelimet eivät kuitenkaan soineet heti viime vuoden keväällä pandemian alkuvaiheessa. Tomas Nylundin mukaan sekä asiakkaat että huolto- ja korjaustöitä tekijät työntekijät olivat ensin ymmällään.

– Ihmiset pelkäsivät koronan alkaessa. Monet pohtivat, voivatko he kutsua huoltomiehen kotiin. Jotkut asiakkaat seisoivat parvekkeella sen aikaa, kun huoltomies korjasi koneen.

Koronasta ja virukselta suojautumisesta saadut lisätiedot ovat lievittäneet pelkoja.

– Töiden määrä kasvoi nopeasti. Nyt käynnistynyt vuosi voi olla kiireinen ainakin niin kauan kuin etätyöt jatkuvat, Nylund sanoo.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka