Tietomurron kohteeksi joutunut Psykoterapiakeskus Vastaamo on asetettu konkurssiin, kerrottiin Helsingin käräjäoikeudesta maanantaina. Yritystä haettiin konkurssiin viime viikolla.
Vastaamo oli aiemmin asetettu selvitysmenettelyyn, mutta yhtiön tilannetta arvioituaan selvitysmies Lassi Nyyssönen päätti, ettei selvitystilamenettelyn tekeminen ole mahdollista. Konkurssihakemuksen mukaan Vastaamon varat ovat 2,2 miljoonaa euroa ja velat 5,9 miljoonaa.
Vastaamo kertoi viime viikolla, että Nyyssönen on tehnyt esisopimuksen Vastaamon liiketoiminnan myymisestä muun muassa kuntoutuspalveluja tarjoavalle Vervelle . Tavoitteena on Vastaamon palveluiden siirtyminen Vervelle 2. maaliskuuta alkaen.
Kauppa vaatii kuitenkin Vastaamon konkurssipesän pesänhoitajan hyväksymistä, kuten myös velkojien hyväksyntää. Yhtiön suurimmat velkojat ovat Osuuspankki , rahoitusyhtiö Finnvera , eläkeyhtiö Ilmarinen sekä verottaja. Vastaamon mukaan keskustelut suurimpien velkojien kanssa on jo aloitettu.
Vastaamo jatkaa asiakastyötään 1. maaliskuuta asti, ja sen työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä Verveen.
Potilastietoja levisi pimeään verkkoon lokakuussa
Vastaamo on tuottanut Kelan tukemaa kuntoutuspsykoterapiaa vuodesta 2011 ja vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta vuodesta 2015.
Vastaamo on kehottanut asiakkaitaan keskustelemaan terapeuttinsa tai psykiatrinsa kanssa terapiasuhteen jatkamisesta. Kelan mukaan tavoitteena on, että sen kuntoutuspsykoterapia-asiakkaat voisivat jatkaa terapiasuhdetta samalla terapeutilla.
Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaiden kohdalla Kelan täytyy neuvotella Verven kanssa ja hyväksyä sopimuksiin ehdotettavat muutokset. Kelan täytyy myös tutkia, että terapia vastaa laadultaan sopimuksen ehtoja. Tarvittaessa Kela auttaa Vastaamon tietomurron uhreiksi joutuneita asiakkaitaan uuden terapeutin löytämisessä.
Yksi Suomen suurimmista psykoterapiapalveluiden tarjoajista ajautui ongelmiin, kun kävi ilmi, että jopa kymmenientuhansien Vastaamon asiakkaiden tiedot oli varastettu ja potilastietoja oli ainakin osittain julkaistu verkossa. Asia tuli julkisuuteen viime vuoden lokakuussa.
Vastaamon asiakkaiden potilastietoja levisi ensimmäisen kerran pimeään verkkoon lokakuussa ja tietomurron uhreille lähetettiin tämän jälkeen kiristysviestejä. Tammikuussa potilastiedot ilmestyivät uudelleen verkkoon.