Marimekolla hyvä vuosi koronapandemiasta huolimatta

Marimekon ketteryys koronavuonna on vahvistanut luottamusta kansainväliseen kasvustrategiaan, toimitusjohtaja sanoo. LAURA UKKONEN / LEHTIKUVA

Minna Pulli / STT

Design-yritys Marimekon viimeisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liikevoitto nousi 5,8 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 3,0 miljoonasta eurosta. Liikevaihto kasvoi kahdeksan prosenttia.

Liikevaihtoa kasvatti erityisesti tukkumyynnin hyvä kehitys Suomessa, Euroopassa, Lähi-idässä, Afrikassa sekä Skandinaviassa, yrityksen tiedotteessa kerrotaan.

– Kotimaan tukkumyyntiä nostivat varsinkin kertaluonteiset kampanjatoimitukset. Pahentunut koronavirustilanne ja tiukentuneet rajoitukset eri markkinoilla vaikuttivat selvästi asiakasmääriin myymälöissä. Verkkokaupan vahvan kehityksen jatkuminen kuitenkin tuki vähittäismyyntiä, joka laski olosuhteisiin nähden melko maltillisesti, tiedotteessa jatketaan.

Koko viime vuoden liikevaihto oli lähes edellisvuoden tasolla. Se laski yhden prosentin ja oli 123,6 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 20,2 miljoonaan euroon edellisvuoden 17,1 miljoonasta eurosta.

– Tulosta paransi kiinteiden kulujen supistuminen selvästi Marimekon ripeiden toiminnan sopeuttamistoimenpiteiden ansiosta. Sitä puolestaan laskivat pääosin verkkokaupan kasvun myötä nousseista logistiikkakustannuksista johtunut suhteellisen myyntikatteen heikentyminen sekä liikevaihdon aleneminen, tiedotteessa sanotaan.

Korona voimisti digitalisaatiota

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan yrityksen ketteryys ja onnistuminen koronapandemiavuonna on entisestään vahvistanut luottamusta yrityksen kansainväliseen kasvustrategiaan.

– Pandemia on myös voimistanut toimialamme megatrendejä, kuten digitalisaatiota ja muutoksia kuluttajien arvomaailmassa, erityisesti vastuullisuuden merkityksen kasvua, Alahuhta-Kasko sanoo tiedotteessa.

Hänen mukaansa suunnitelmissa on tänä vuonna entisestään vahvistaa kansainvälisen kasvun edellytyksiä panostamalla muun muassa digitaaliseen liiketoimintaan.

Marimekko antoi joulukuussa positiivisen tulosvaroituksen vuoden 2020 tuloksesta.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka