Raya on Disneyn ensimmäinen kaakkoisaasialainen sankari

Ohjaaja Don Hallin mukaan Raya ja viimeinen lohikäärme-elokuvan inspiraation lähteenä ovat olleet Indiana Jones -seikkailut. HANDOUT / LEHTIKUVA

Kalle Kinnunen / STT

Raya ja viimeinen lohikäärme on periaatteessa Disneyn prinsessa-animaatio. On uhattu valtakunta ja sen puolustajana hallitsijan tytär.

Elokuva on myös toimintaseikkailu, jossa miekat viuhuvat ja jonka vertailukohteita ovat Tolkien-tyyppiset fantasiaeepokset sekä Marvel-leffat. Satumaailman kulttuurissa on Kaakkois-Aasian piirteitä. Laulujaksoja ei ole.

Kaikki keskeiset hahmot ovat feminiinejä: soturiprinsessa Raya, oikutteleva lohikäärme Sisu ja tuhoavia voimia edustava kilpailevan kuningaskunnan prinsessa Namaari.

– Sukupuoli ei ole kysymys eikä haaste, joka sankarin pitää ratkaista, kuvailee tuottaja Osnan Shurer etäyhteydellä Los Angelesista.

– Prinsessat ovat johtajia. Nämä elokuvat kertovat vastuusta.

Shurer on aiemmin tuottanut Disneyllä muun muassa animaation Vaiana. Rayan hahmo muistuttaa tuon elokuvan määrätietoista sankaritarta, jolle johtajuus on kohtalo.

Crazy Rich Asians -elokuvalla maineeseen noussut malesialaistaustainen käsikirjoittaja Adele Lim summaa Rayan olevan elokuva, joka hänen olisi pitänyt nähdä jo lapsena.

– Kasvoin Disneyn elokuvien parissa, mutta niissä ei ollut itseni näköisiä hahmoja. Kun on vaikkapa malesialainen, tuntuu, ettei sinua nähdä, Lim sanoo.

Uusi maisema ja kulttuuri

Tekijätiimi on monimuotoinen. Ohjaajat ovat Disney-veteraani Don Hall sekä kolmekymppinen meksikolaissyntyinen indie-ohjaaja Carlos Lopez Estrada, jonka särmikäs esikoiselokuva Blindspotting oli festivaali-ilmiö. Käsikirjoittajat ovat Lim ja amerikanvietnamilainen Qui Nguyen.

Disneyn viime aikojen suuranimaatiot ovat suodattaneet uusien kulttuuripiirien ominaisuuksia seikkailumuottiin. Raya ja viimeinen lohikäärme viittaa määrittelemättömiin Aasian kulttuureihin ilman, että niitä olisi tarkoitus tunnistaa. Lähestymistapa on häilyvämpi kuin leimallisesti Meksikoon liittyvässä Cocossa tai Polynesian kulttuureita lainaavassa Vaianassa.

Kun suurtuotanto ammentaa tietyiltä alueilta, on riski saada syytöksiä kulttuurisesta omimisesta. Tekijät korostavat, että työryhmässä oli kaakkoisaasialaisia eri tehtävissä.

– Alueen kulttuuri ei ole läsnä vain muinaishistoriana ja satuina, vaan tasoilla ideoista ja tarinasta kuvalliseen ilmaisuun ja hahmojen tapakulttuuriin, Lim sanoo.

Toisaalta Disneyn satavuotinen perintö kuuluu kerrontaan. Sekin elää jatkuvasti.

– Jokainen Disneyllä työskentelevä on halunnut juuri Disneylle, kuvailee ohjaaja Don Hall.

– Olemme kuin urheilujoukkueen faneja, jotka tietävät kaiken siitä, mitä ihailevat. Disney on unelmatyöpaikka, jossa saa myös kehittää tarinoita uusiin suuntiin ja keksiä niiden ydintä taas uudelleen.

Hall kertoo elokuvan inspiraation lähteiksi Indiana Jones -seikkailut, Tähtien sodat ja Marvel-elokuvat. Käsikirjoittajista Qui Nguyen on ollut mukana Marvel Studiosin käsikirjoitustiimissä.

Yhteiskunta ei ole satu

Lim ei epäröi sanoa, että Raya on tehty tässä ajassa, eikä hän tarkoita vain sankareita tai Sisua, joka on enemmän neonvärinen yksisarvinen kuin klassinen lohikäärmehahmo. Yhteiskunnan polarisoituminen heijastuu tarinaan valtakunnista, jotka Rayan täytyy yhdistää. Kokonaisuus muodostuu osista, jotka eivät toimi ilman toisiaan.

– Emme me tarinaa laatiessamme voineet olla ajattelematta ihmisten välillä leveneviä railoja, Lim sanoo.

Teemaan liittyy hänen näkemyksensä todellisesta prinsessasta.

– Minulle prinsessa on joku, joka voi kadottaa juhlakenkänsä, mutta myös joutua miekkataisteluun, koska hän välittää kansastaan niin paljon.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka