Moni käyttää liikennevaloja päivittäin, mutta harva tietää, kuinka ne todellisuudessa toimivat – Tulevaisuudessa liikennevalot kommunikoivat jopa suoraan autojen kanssa

Tiedätkö sinä, kuinka liikennevalot toimivat? Kuvituskuva. Kirsi Taivainen
Henri Kaukonen

Henri Kaukonen

Vaikka liikennevalot ovat tavallinen näky katukuvassa, mekaniikka niiden taustalla ei välttämättä ole kaikille tuttua. Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n tuoreessa tiedotteessa kerrotaan, että liikennevalojen toiminta on kuitenkin lainsäädännössä tarkoin määritelty, jotta voidaan varmistua, että ne toimivat kaikkialla samalla tavalla.

Suomessa on noin 2200 liikennevaloristeystä, joista Fintraffic hallinnoi noin seitsemääsataa ja loput valoristeyksistä ovat kaupunkien ja kuntien hoitamia. Asia käy ilmi Fintrafficin tiedotteesta.

Yleisimpien puna-kelta-vihreiden liikennevalojen lisäksi tunneleiden suulla on omia liikennevaloja, kuten kaistaopasteita. Myös raitiovaunuille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille on omat liikennevalonsa.

Kuinka liikennevalot sitten käytännössä toimivat, jotta liikenne on sujuvaa ja risteyksissä vältytään kolareilta?

Fintrafficin mukaan jokaisesta liikennevaloristeyksestä löytyy harmaa metallinen laatikko, jonka sisällä on risteyksen valojen toimintaa ohjaava liikennevalokoje.

Asfalttiin upotetut anturit tunnistavat auton saapumisen risteykseen ja lähettävät tästä tiedon eteenpäin kojeelle, jotta järjestelmä tietää vaihtaa valot sopivassa kohdassa. Usein liikennevaloihin on linkitetty yhteys muihin saman alueen liikennevaloihin, jolloin valot kommunikoivat keskenään. Tämä mahdollistaa peräkkäisissä liikennevaloissa niin sanotun vihreän aallon.

Auton tunnistamiseen perustuvan valojen vaihtumisen lisäksi liikennevaloissa on etenkin ruuhkaisemmilla teillä automaattisesti toimivia ohjelmia, joiden perusteella valot vaihtuvat. Tämä on nähtävissä esimerkiksi suurimmissa kaupungeissa, joissa työmatkaliikenne on huomioitu siten, että aamuisin annetaan enemmän vihreää valoa kaupunkiin sisään tulevalle autovirralle, kun taas iltapäivällä kaupungista pääsee helpommin poistumaan.

Tämän lisäksi julkisen liikenteen osalta isommissa kaupungeissa on luotu liikennevalojen suunnittelussa myös niin kutsuttuja joukkoliikenne-etuuksia. Tällöin liikennevaloissa on erillinen tunnistin, joka huomioi lähestyvät joukkoliikenteen kulkuneuvot ja päästää ne jouhevasti valo-ohjatusta risteyksestä läpi.

Automatisoidun toiminnan lisäksi liikennevaloja voidaan seurata ja ohjata myös keskusjärjestelmän kautta. Tulevaisuudessa liikennevalot voivat kommunikoida myös muiden liikenneopasteiden tai jopa suoraan ajoneuvojen kanssa.

Fintrafficin mukaan älykkäät liikennevalojärjestelmät tekevät liikenteestä turvallisempaa, taloudellisempaa ja ympäristöystävällisempää.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka