Valtaosa kaikista suomalaisista lukee sanomalehtiä ikään ja ammattiin katsomatta

Sekä painetussa että sähköisessä muodossa sanomalehteä lukee yli kaksi miljoonaa suomalaista, selviää Kansallisen Mediatutkimuksen mittauksesta. Olivia Ranta / LEHTIKUVA

STT

Valtaosa eli 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä, selviää Kansallisen Mediatutkimuksen mittauksesta.

Sanomalehtiä luetaan tasapuolisesti kaikissa eri väestöryhmissä. Sanomalehdet tavoittavat eri-ikäisistä suomalaisista 91–97 prosenttia, kaikissa ammattiryhmissä työskentelevistä 91–99 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 95–98 prosenttia.

– Suomalaiset ovat jälleen todistetusti osoittaneet olevansa kiinnostuneita journalismin periaatteiden mukaan toimitetuista, luotettavista uutis- ja ajankohtaissisällöistä. Tämä on hieno asia meille kaikille sekä yhteiskunnallisesti että paikallisesti, kertoo Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.

Yli 65-vuotiaat lukevat eniten painettua sanomalehteä

Sähköisessä muodossa sanomalehtien sisältöjä lukee 86 prosenttia kaikista suomalaisista ja 25–44-vuotiaista 94 prosenttia. Vähiten sähköisiä kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, mutta heistä kolme neljästä eli 75 prosenttia lukee sisältöjä sähköisesti joko paperilehden rinnalla tai pelkästään sähköisesti.

Painettua sanomalehteä lukee kaikista 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 56 prosenttia.

Painetun sanomalehden lukeminen painottuu yli 65-vuotiaisiin. Heistä neljä viidestä lukee painettua sanomalehteä ja 15–34-vuotiaista vain vajaa kolmannes.

Sekä painetussa että sähköisessä muodossa sanomalehteä lukee yli kaksi miljoonaa suomalaista. Vain sähköisessä muodossa sanomalehtensä lukee 1,7 miljoonaa suomalaista, pelkästään painettuna 423 000 suomalaista.

KMT-tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka