Mediakonserni Sanoma kasvatti sekä liikevoittoaan että liikevaihtoaan tuntuvasti viime vuonna. Konsernin liikevaihto kasvoi 18 prosentilla 1,25 miljardiin euroon, sekä yritysostojen kautta että orgaanisesti.
Operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja kasvoi yli neljänneksen 197 miljoonaan euroon. Kasvua oli sekä opetusmateriaaleissa että mediapuolella.
Toimitusjohtaja Susan Duinhoven luonnehti päättynyttä vuotta menestyksekkääksi ja ennakoi vahvaa tulosta myös tälle vuodelle.
– Olemme valmiita ja halukkaita kasvattamaan Sanomaa edelleen. Fokuksemme on erityisesti perus- ja toisen asteen oppimisliiketoimintamme kasvattamisessa sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta, Duinhoven sanoi tiedotteessa
Opetusmateriaalien kausivaihteluiden vuoksi operatiivinen liikevoitto oli vuoden viimeisellä neljänneksellä viisi miljoonaa tappiollinen. Liiketoiminnan kasvua vauhditti espanjalaisen Santillanan hankinta. Viime vuonna kasvua tuli myös Puolan ja Hollannin markkinoilta.
Osinko nousee
Media Finlandin kasvua vauhdittivat mainosmyynnin elpyminen sekä mahdollisuus järjestää joitain tapahtumia ja festivaaleja viime kesänä. Sekä Helsingin Sanomien että Ruutu+:n tilaajamäärät jatkoivat kasvuaan, joskin kasvutahti hidastui vuoden lopulla.
Digitaalisen mainosmyynnin kasvu kiihtyi, ja Sanoma ennakoi saman suuntauksen jatkuvan kuluvana vuonna. Paperille painetun mainonnan merkitys hiipuu kovaa vauhtia, ja digitaalinen mainosmyynti on noussut sitä suuremmaksi.
– Nopeasti etenevä digitaalisen mainonnan kasvu peittosi viime vuonna painetun mainonnan laskun. Painetun mainonnan liikevaihtomme oli kokonaisuudessaan vain noin 60 miljoonaa euroa, Duinhoven totesi.
Sanoma ennakoi, että tämän vuoden liikevaihto asettuu 1,25–1,30 miljardiin euroon ja operatiivinen liikevoittoprosentti ilman hankintamenojen poistoja on noin 15–16 prosenttia.
Yhtiön hallitus esittää, että osaketta kohden maksetaan 0,54 euron osinko kahdessa erässä, kaksi senttiä enemmän kuin viime vuonna.
Sanoma on STT:n pääomistaja.