Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Noho Partners pinnisti voitolle viimeisellä vuosineljänneksellä – toimitusjohtaja kuvaa ravintolayhtiön viime vuotta vuoristoradaksi

Ravintolayhtiö Noho Partnersin liikevoitto nousi loka-joulukuussa 6,7 miljoonaan euroon. Vuosi sitten yhtiö teki tappiota 11,8 miljoonaa euroa. Liikevaihto yli kaksinkertaistui 69,5 miljoonaan euroon.

Noho Partnersin mukaan viimeinen vuosineljännes oli ennätyksellinen, vaikka yhtiö joutui sulkemaan valtaosan ravintoloistaan ja lomauttamaan lähes koko henkilöstönsä koronarajoitusten kiristyessä vuoden loppua kohti.

Koko viime vuoden tulos jäi vajaan miljoonan euron verran tappiolle. Liikevaihto kohosi 19 prosenttia 186 miljoonaan euroon.

– Noho Partnersin vuosi 2021 oli vuoristorataa ja navigointia ravintolarajoitusten muuttuvassa maastossa, kuvailee toimitusjohtaja Aku Vikström tiedotteessa.

Hänen mukaansa vuosi käynnistyi tiukasti rajoitetussa ympäristössä, ja keväällä ravintolatoiminta asetettiin totaalisulkuun. Kesällä hyvin alkanut liiketoiminnan elpyminen tyrehtyi nopeasti rajoitusten kiristyksiin.

– Viimeinen neljännes alkoi jälleen lupaavasti rajoitusten keventyessä kaikissa yhtiön toimintamaissa, kunnes loppuvuosi päättyi taas liiketoiminnan kannalta mahdottomiin rajoituksiin, Vikström kertoo.

Hän arvioi, että ennakoimattomassa ja poukkoilevassa rajoitusympäristössä, erityisesti Suomen osalta, tuloksen tekeminen oli viime vuonna mahdotonta.

Rajoitusten poistuminen mahdollistaa elpymisen

Vuoden alkua on leimannut omikronvariantin nopea leviäminen ja sen mukana tulleet ravintolarajoitukset. Tämän hetken näkymien mukaan yhtiö pääsee kuitenkin takaisin kassavirraltaan positiiviseen liiketoimintaan jo helmikuun puolesta välistä, Vikström kertoo.

– Maaliskuun alussa poistuvat loputkin ravintolarajoitukset mahdollistavat liiketoiminnan elpymisen ja täysimääräisen paluun normaaliin vuoden 2022 toisen kvartaalin aikana, hän ennakoi.

Sallitko sijaintitiedon käytön?

Mediatalo Keskisuomalainen voi tarjota sijaintiisi perustuen kohdennettua mainontaa. Sijaintitiedot voidaan yhdistää palveluiden käytöstä kerättyihin tietoihin.