Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Sosiaalinen media on nuorille helppo väylä nuuskaostoihin

Alaikäiset hankkivat nuuskaa yhä useammin sosiaalisen median kanavista. Viimevuotisen Kouluterveyskyselyn mukaan kaikista edellisen kuukauden aikana nuuskaa käyttäneistä noin kolmannes kertoi hankkineensa sitä sosiaalisen median välityksellä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kehottaakin vanhempia ja nuorten kanssa työskenteleviä kiinnittämään huomiota siihen, että sosiaalisen median nuuskanvälitysryhmät tarjoavat alaikäisille helpon väylän ostoihin.

Yleisimmin alaikäiset saavat kuitenkin savukkeita, sähkösavukkeita ja nuuskaa kavereiltaan niin, että kaverit joko tarjoavat tai hakevat niitä.

Kouluterveyskyselyn mukaan tupakkatuotteiden käyttö alaikäisillä on kaiken kaikkiaan vähentynyt. Viime vuonna perusopetuksen 8. ja 9. luokkalaisista 36 prosenttia, lukiolaisista 43 prosenttia ja ammattiin opiskelevista 67 prosenttia oli käyttänyt jotain tupakkalain alaista tuotetta ainakin kerran.

Sallitko sijaintitiedon käytön?

Mediatalo Keskisuomalainen voi tarjota sijaintiisi perustuen kohdennettua mainontaa. Sijaintitiedot voidaan yhdistää palveluiden käytöstä kerättyihin tietoihin.