Suomalaisyrityksistä 72 prosenttia suunnittelee nostavansa hintoja – sota vaikuttaa

Suomalaisyrityksistä 72 prosenttia suunnittelee nostavansa hintoja jonkin verran tai merkittävästi seuraavien neljän kuukauden aikana, kertoo Keskuskauppakamari. Keskuskauppakamarin kyselyn mukaan Venäjän hyökkäyksen vaikutukset näkyvät yrityksissä kustannusten nousuna.

Kyselystä ilmenee, että haavoittuvimmassa asemassa ovat energiaintensiiviset yritykset ja yritykset, jotka ovat jollain tapaa Venäjään kytköksissä.

– Hintakehityksen suhteen Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on iskenyt arkaan paikkaan, sillä inflaatiotilanne oli jo valmiiksi vaikea, kertoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi tiedotteessa.

Sota on hänen mukaansa nostanut monien jo valmiiksi kalliiden raaka-aineiden hintoja, mikä heijastuu laajasti yritysten kustannuksiin ja enenevässä määrin myös kuluttajahintoihin.

– Kasvaneita kustannuspaineita joudutaan siirtämään asiakkaille, Romakkaniemi sanoo.

Hänen mukaansa olennaista on, että Suomessa pidetään nyt huolta investointiympäristöstä, jotta yritykset voivat tehdä Venäjän irtautumisen vaatimat mittavat energiainvestoinnit. Niiden pitää selvitä toimintaympäristön muutoksesta mahdollisimman pienin haittavaikutuksin ilman, että kilpailukyky kärsii.

Valtaosa yrityksistä kuitenkin arvioi, ettei sota vaikuta suunniteltuihin investointeihin lainkaan. Näin kertoo 63 prosenttia yrityksistä.

Osalle yrityksistä vaikutukset ovat jääneet maltillisiksi

Kyselyssä 28 prosenttia yrityksistä kertoo, että sota on vaikeuttanut yhteistyötä ulkomaalaisten sijoittajien ja kumppaneiden kanssa jonkin verran tai merkittävästi.

– Avoimissa vastauksissa korostuu, kuinka kahtiajakautuneita yritykset ovat sodan vaikutusten ja tulevaisuuden näkymien suhteen. Venäjään jollain tapaa kytköksissä oleviin yrityksiin vaikutukset iskevät voimakkaasti ja osalle yrityksistä vaikutukset ovat jääneet hyvinkin maltillisiksi, Romakkaniemi kertoo.

Hänen mukaansa kasvuodotukset ovat useilla yrityksillä korkealla, mutta tilanne voi kääntyä silmänräpäyksessä kiihtyvän inflaation seurauksena.

Kysely tehtiin 6.–8. kesäkuuta, ja siihen vastasi hieman vajaat 2 000 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka